
Elever på Apelgårdsskolan i Rosengård drog upp elsparkcyklar vid kajkanten

Katarina Fornell är förstelärare på Apelgårdsskolan i Rosengård i Malmö. Hon har tidigare deltagit i Skräpplockardagarna tillsammans med ett antal elever som häpnat över vad de hittat i strandkanten.
Hej Katarina! Hur kommer det sig att du och dina elever har deltagit i Skräpplockardagarna?
— Det är viktigt att visa eleverna var skräpet som slängs på marken i till exempel vårt område, som ligger flera kilometer från havet, hamnar om man inte plockar upp det efter sig.
Vad har du för erfarenheter från tidigare år?
— Något jag provat med stor framgång med de äldre eleverna var när vi plockade skräp vid stranden. De häpnade över typen av skräp som låg i strandkanten och hur det kommit dit. De mer eller mindre dammsög området på minsta lilla plastbit/fimp/eller dylikt.
Vad var det eleverna hittade som fick dem att häpna?
— Att folk gått ifrån till exempel vanliga gafflar vid stranden. Samt hela strandleksaker. Vilket slöseri.
Du har också varit med när er skolas havsambassadörer plockade skräp i kanalen i Malmö. Berätta, hur var det?
— Så mycket sopor i vattnet! När vi åkte båt hittade de allt ifrån sugrör, smådelar av presentsnöre, förpackningar och plastpåsar till stora saker som en brödback, en verktygslåda och ett stort stycke isolering i frigolit på minst fyra kvadratmeter. Vid kajkanten drog de upp elsparkcyklar, en cykel, en parkbänk och flera soptunnor i järn.
Hur känns det för dig och eleverna att bidra till att hålla Sverige rent?
— Det är en viktig del av arbetet med Hållbar utveckling och Grön Flagg. Man blir stolt och glad över att våra elever går in för uppgiften och havsambassadörsuppdraget på ett positivt och självklart sätt trots småregn och blöta fötter.
Vad vill du säga till dem som ännu inte provat på att plocka skräp under Skräpplockardagarna?
— Gör det! Det fungerar vid skolan eller under en promenad någon annanstans. Ta bara med handskar och något att lägga skräpet i. Samt gärna en mobil så att ni kan fotografera det ni hittar.
Något övrigt du vill tillägga?
— Om man låter elever se var skräpet hamnar och ställer till med om man inte plockar upp det, kan de berätta för andra i sin närhet. Då tänker de efter innan de slänger skräp runt omkring sig och miljön blir renare!