Hero
Butiksskyltning som tackar för att du slänger godispappret i en papperskorg

Butikskampanj uppmuntrar till att slänga skräpet rätt

Logo
Mondelez International
Description

Fler och fler äter choklad och snacks on-the-go och de produkter som äts i farten riskerar att bidra till nedskräpning genom att förpackningarna inte alltid hamnar rätt. Förpackningar från godis, snacks och glass är bland det vanligaste plastskräpet i skräpmätningar både i stadsmiljö, parker och på stränder.

Mondelez International, som äger varumärket Marabou, har snacking-produkter som tilltalar många människor och kan på så sätt uppmärksamma problemet för en bred allmänhet. Samarbetet med Håll Sverige Rent syftar till att erbjuda konkreta lösningar och att knuffa människor till rätt beteende. En butikskampanj som på ett positivt sätt uppmärksammar kunderna på att slänga skräpet rätt är en av aktiviteterna.

Vi är glada över att på ett konkret sätt kunna ta vårt ansvar i nedskräpningsfrågan hela vägen ut till konsumenten via våra butikskampanjer, säger Hilda Björkman, Head of Category Planning på Mondelez Sverige.

Sections

Våra samarbeten

Mondelez International

Fler och fler äter choklad och snacks on-the-go och de produkter som äts i farten riskerar att bidra till nedskräpning genom att förpackningarna inte alltid

KappAhl

I initiativet One Bag Habit tar man betalt för samtliga påsar, oavsett material och storlek. Överskottet från försäljningen av påsar doneras till organisationer som arbetar för hållbar utveckling. KappAhl har valt att donera överskottet till Håll Sverige Rent.

Philip Morris

En tredjedel av alla fimpar blir till skräp på marken. Philip Morris är en av världens största tobaksproducenter och vill tillsammans med Håll Sverige Rent bidra till minskad nedskräpning.