Hero
Fickaskkoppar för utdelning i en 7 Eleven-butik

Fickaskkoppar gör det lätt att fimpa rätt

Logo
Philip Morris
Description

En tredjedel av alla fimpar blir till skräp på marken. Philip Morris är en av världens största tobaksproducenter och vill tillsammans med Håll Sverige Rent bidra till minskad nedskräpning.

Som en av världens största tobaksproducenter har vi ett självklart ansvar att bidra till minskad fimpnedskräpning. Tillsammans med Håll Sverige Rent får vi både inspiration och kunskap om vad vi som företag kan göra för att minska fimpnedskräpningen. Samarbetet har konkretiserats genom ett flertal gemensamma projekt. – Anette Rosengren, Nordenchef på Philip Morris

Tillsammans har vi: 

  • Tagit fram fickaskkoppar som delats ut i utvalda Pressbyrån-butiker
  • Deltagit i World Clean Up Day och Håll Sverige Rent-dagen
  • Genomfört seminarium i Almedalen om vad som kan göras för att minska fimpnedskräpningen till följd av rökförbudet då rökare flyttas från restaurangernas askkoppar ut på gatan
  • Riktat konsumentinformation till rökare i cigarettpaketen med uppmaning att göra sig av med fimpen på ett ansvarsfullt sätt

Företagets mål är att helt sluta sälja cigaretter till förmån för produkter som inte brinner. Då behöver inte fimpen släckas, utan kan kastas direkt i soporna. Philip Morris är också vänföretag samt medlem i Håll Havet Rent-nätverket. 

Sections

Våra samarbeten

Naturkompaniets logotyp

Tillsammans tog Naturkompaniet och Håll Sverige Rent fram en skräppåse i nylon som delades ut i Naturkompaniets butiker. Skräppåsen kunde tas med ut i naturen, användas för att ta med skräp hem, tvättas och användas igen.

Mondelez International

Fler och fler äter choklad och snacks on-the-go och de produkter som äts i farten riskerar att bidra till nedskräpning genom att förpackningarna inte alltid

KappAhl

I initiativet One Bag Habit tar man betalt för samtliga påsar, oavsett material och storlek. Överskottet från försäljningen av påsar doneras till organisationer som arbetar för hållbar utveckling. KappAhl har valt att donera överskottet till Håll Sverige Rent.