Hela Sverige plockar skräp för företag
Företag - en viktig del av kampanjen
Företagssupporter
Ert företag anmäler sig till Hela Sverige plockar skräp, gör en skräpplockningsaktivitet och stöttar kampanjen med en donation på 5 000 kr.
Det här ingår: Digital badge för att kommunicera ert deltagande, donationsmärke med QR-kod och omnämnande (vid namn) i ett inlägg på sociala medier efter avslutad kampanj.
Kampanjpartner
Ert företag anmäler sig till Hela Sverige plockar skräp gör en skräpplockningsaktivitet och stöttar kampanjen med en donation på 40 000 kr.
Det här ingår: Sponsrat sociala medier-inlägg där vi lyfter er medverkan i kampanjen, er logotype på kampanjsajt, digital badge och kommunikationsmallar för ert deltagande samt donationsmärke med QR-kod.
Tävlingspartner
Har ni en produkt, upplevelse eller tjänst som passar vår målgrupp? Då har ni möjlighet att bli tävlingspartner. Vårt populära kompisplock-kit lottas ut till alla som anmäler sig till kampanjen varje år och drygt 620 000 svenskar nåddes av annonsen 2024.
Det här ingår: Dina produkter syns och nämns i kontexten Hela Sverige plockar skräp. Bilder och video på dina produkter i kompisplock-kitet sponsras online i betald annonsering samt att ni ges möjlighet att själva kommunicera att era produkter är med i tävlingen.
Antal tävlingspartners är limiterade och vi söker vi produkter att lotta ut till kampanjdeltagarna samt en donation på 50 000 kr.
Om kampanjen
Hela Sverige Plockar Skräp är Håll Sverige Rents nationella kampanj där vi samlas en dag för att tillsammans göra något stort, plocka lite skräp! Dagen sker i samband med World Cleanup Day (internationell FN-dag den 20 september) då miljontals människor över hela världen är ute samma dag och plockar skräp.
Deltar i kampanjen gör privatpersoner, företag, kommuner, föreningar, trossamfund och skolor. Tillsammans visar vi att normen är att ingen skräpar ner.
Kampanjen är inne på sitt 8:e år och årligen når kampanjen en stor del av Sveriges befolkning i sociala medier, TV, annonser och via PR.
Kort fakta:
- 132 000 privatpersoner och fler än 350 företag var med 2024 och över 240 000 kilo skräp plockades.
- Årligen når kampanjen en stor del av Sveriges befolkning i SoMe, TV, annonser och via PR.
- Hälften av Sveriges befolkning känner till kampanjen och 56% av unga 18-34 år.*
- 86% av den svenska allmänheten är positiva till att kampanjen genomförs.*
*Statistiken bygger på en undersökning gjord av Novus i september/oktober 2024. Svaren baseras på 1059 intervjuer.
Alla företag kan vara med
- Positivt varumärkesbyggande: Genom att synas i samhället som en del av miljövårdsinitiativ kan ni bygga upp ert varumärke som ett företag som bryr sig om samhället och miljön.
- Miljöansvar och märkning: Genom att delta i kampanjen får till tillgång till vår märkning, som visar att ni varit med och tagit ansvar för miljön och bidragit till att minska mängden skräp som hamnar i naturen (och därigenom bevara ekosystem och djurliv).
- Stärka relationer med kunder och samhället: Att delta eller bjuda in till skräpplockaraktiviteter ger er möjlighet att interagera med lokalbefolkningen, samhället och kunder på ett positivt sätt. Det kan stärka relationerna och bygga förtroende.
- Team building: Att delta i skräpplockaraktiviteter är ett utmärkt sätt för er att främja teamkänsla och samarbete bland anställda. Det skapar en gemensam upplevelse och känsla av att bidra till något stort förutom företagets verksamhet.