Nu samlar vi Sveriges företag - mot skräpet
Aktuellt just nu
Skräprapporten 2024
Senaste statistik, fakta och analyser om nedskräpningen i Sverige. Den 13 maj presenteras höjdpunkterna i rapporten, välkommen att anmäla dig!
Åtgärdsguiden
En guide framtagen för aktörer som vill minska och förebygga nedskräpning i havet, naturen och staden.
Pant i skärgården
Se vårt webbinarium och läs vår spännande rapport om ökad pantinsamling och minskad nedskräpning i Skärgården, ett samarbete med Coca-Cola Sverige och Kungliga Svenska Segel Sällskapet.
Utbildningspaket för företag
Lär er mer om marin nedskräpning och inspireras till nya lösningar genom vårt nya utbildningspaket för företag.
Ordna en egen skräpplockaraktivitet
Vill du göra något aktivt med kollegorna? Förena nytta med nöje - ta er an Håll Sverige Rents skräputmaning och ordna en egen skräpplockaraktivitet!
Från engångs- till flergångsprodukter (SUP)
Vad innebär den nya förordningen om engångsprodukter som träder i kraft 1 januari 2024, och hur kommer den påverka kommunens arbete?
Engagera er i frågan
Nedskräpning är ett av våra tids största samhällsproblem. Vi på Håll Sverige Rent vill samla Sveriges företag för att göra en gemensam och kraftfull insats mot skräpet. Tillsammans kan vi öka kunskapen om skräpet och vårt beteende, göra vår tids största samhällsproblem synligt och skapa engagerande aktiviteter kopplade till nedskräpfrågan.
Våra samarbeten
Tillsammans med SkiStar mot det vita skräpet
Under vintersäsongen 2023/2024 lanseras informationskampanjen Vad som göms i snö kommer fram i tö tillsammans med SkiStar. Det är ett långsiktigt strategiskt samarbete med målet att att fler ska få njuta av minnesvärda och hållbara fjällupplevelser i framtiden.
Gardena stöttar med skräpplockartänger
När hela Sverige plockar skräp den 16 september blir det med praktiska griptänger från Gardena, Europas ledande leverantör av trädgårdsredskap.
Skosh tänker om för att minska på engångsplasten
Skosh vill tänka om helt och hållet kring hemrengöringsprodukter för att minska på engångsplasten. "Tillsammans med Håll Sverige Rent vill vi stärka vår positiva effekt på miljön", säger Simon Ziolkowski, Medgrundare till Skosh.
Hemköp är med när hela Sverige plockar skräp
Hemköp uppmuntrar alla medarbetare till att plocka skräp på Håll Sverige Rent-dagen den 17 september, både för att skapa ett hållbarhetsengagemang och för att visa att Hemköp tar ett miljöansvar i de lokalsamhällen de verkar i.
Bold Bottle stöttar med 1€ per såld flaska
Samarbetet mellan Bold Bottle och Håll Sverige Rent grundar sig den gemensamma visionen om en värld utan nedskräpning. Som en del i att uppnå detta Bold Bottle valt att stödja Håll Sverige Rent med 1€ per såld flaska i sin kollektion ”Pure Nature”.
Camping utan skräp
Tillsammans med Håll Sverige Rent arbetar Acamp med initiativet Clean Camping för att säkerställa att fler kan njuta av det fina campinglivet utan att skräpa ner.
Kappahl donerar avkastning i One Bag Habit
Kappahl har under flera års tid stöttat Håll Sverige Rents verksamhet i arbetet mot nedskräpning, genom att donera avkastning i One Bag Habit.
Naturbonusen för en renare natur
Nedskräpningen i vår natur är något som både Naturkompaniet och Håll Sverige Rent vill motverka. Genom Naturbonusen som varje år delas ut av Naturkompaniet har Håll Sverige Rent två år i rad fått möjlighet att arbeta för en renare natur.
Miljöpaket för elkunder
Genom att köpa Miljöpaketet som tillägg till elavtalet bidrar Fortums kunder med 100 kronor per år och kund till Håll Sverige Rent.
Höjer kunskap hos medarbetarna
Tillsammans med Håll Sverige Rent gör Volkswagen Finans Sverige en satsning för att engagera sina medarbetare kring problematiken med nedskräpning.
Ökad plaståtervinning i Sandhamn
Coca-Cola European Partners har tillsammans med Håll Sverige Rent engagerat sig i skräpfrågan under flera år. De har bland annat genomfört clean-ups tillsammans med hundratals av sina medarbetare, samt initierat projekt för ökad plaståtervinning i Sandhamn.
Skräpplockarturné och utbildning med LYFT
Tillsammans med British American Tobacco:s varumärke LYFT skapar vi en hållbarhetsutbildning för hela personalen.