Böter

Snusstudie

Vilket budskap funkar bäst mot prillor i storstadsmiljö?

En enkätundersökning från 2020 visar att fyra av tio snusare ibland slänger en prilla på marken (Novus, 2020). Med bakgrund av detta valde Håll Sverige Rent att tillsammans med Swedish Match, fokusera på just prillan i en gemensam studie.

Med studien ville vi uppmärksamma konsumenter kring problemet med småskräp på marken och på så vis driva en beteendeförändring med målsättningen att minska nedskräpningen av snusprillor. Studien innefattar utvärdering av olika kommunikativa budskap för att se hur effektiva de är för att minska nedskräpningen av prillor i Stockholms parkmiljöer. 

Resultaten av studien finns nu att ta del av och kan passa speciellt kommuner och bostadsbolag vid planering av förebyggande insatser mot nedskräpning av prillor. 

Projektet är ett gemensamt initiativ från Swedish Match och Håll Sverige Rent.
Arbetet är genomfört och sammanställt av Håll Sverige Rent. Swedish Match använder resultatet från studien och testar nu kommunikationen, bland annat under festivaler och i en informationskampanj under sommaren 2025.

Ladda ned snusstudien

I studien ville vi undersöka om och hur vi kan få konsumenter att uppmärksamma problemet och på så vis driva en beteendeförändring med målsättningen att minska nedskräpningen av prillor. Trevlig läsning!

Kan vi spara dina uppgifter i enlighet med vår Personuppgiftspolicy?
Läs gärna mer om hur vi hanterar personuppgifter i vår Personuppgiftspolicy.