Håll Sverige Rent firar 40 år
Vår historia
- Det optimistiska 60-talet
- Rörelsens politiska 70-tal
- Det skräpglada 80-talet
- Ungdomens 90-tal
- Nutidshistoria – Fimpbot, skräphjältar och EU-direktiv
Vår resa tar sin början på 1960-talet, men nedskräpning började uppmärksammas redan på 1940-talet genom lokala kampanjer där resurshållning var en viktig fråga för folkhushållet och nedskräpning. Framför allt blev förpackningar alltmer störande irritationsmoment där engångsförpackningar ansågs som resursslöseri och förbudskrav växte fram och det folkliga engagemanget ökade drastiskt.
Så med den bakgrundshistorien förflyttar vi oss till 1962, då Svenska Naturskyddsföreningen (SNF) och andra ideella organisationer beslutar sig för att dra i gång den rikstäckande och kontinuerliga kampanjen ”Håll Naturen Ren” som blev startskottet till Håll Sverige Rent.
Självklart är en kampanj inte komplett utan en logga och 1963 utformas den så kallade ”Sextaggaren” av Billy Good på reklambyrån Annons-Svea. Med sina tre gröna granar som speglas i blått friskt vatten har Håll Sverige Rents välkända logotyp förankrats i samhället genom åren.
Från mitten av 1960-talet genomfördes flera stora regionala kampanjer som fick stort stöd och den mest uppmärksammade, ”Håll Skåne Rent” (1965–1970), kom att bli förebilden för den rikstäckande kampanjen ”Håll Sverige Rent” mellan 1970–1974.
Här kan du se en kul film om hur skräpsituationen såg ut i Sverige 1964.
Med det sagt är det dags att förflytta oss fram till just 1970-talet och startskottet för den folkliga miljövården. Europarådet utser år 1970 till det Europeiska naturvårdsåret och i det Svenska programmet ingick ”Stora städarveckan” i april med en uppslutning från länsstyrelse, kommuner, ideella organisationer och näringsliv. I Stockholms län där kampanjen kallades ”Vårstädning 70” samlades 86 000 engagerade människor och plockade ihop skräp och grovsopor med en volym stor som Stockholms stadshus. Kampanjen leddes av förtroenderådet som senare under 70-talet ombildas till Länskommittén Håll Sverige Rent.
Den treåriga rikskampanjen Håll Sverige Rent för ett renare samhälle, senare förlängd med ett år, mobiliserade ideella organisation och deras medlemmars miljöarbete gav omedelbara resultat och spridningseffekter ut i samhället. Kampanjinsatserna på 70-talet spände över ett brett register med allt ifrån skäpplockning i närmiljö till temakampanjer som ”Det som göms i snö ...” och ”Håll Sverige Rent – även i stan” som tog upp avfallshantering, klotter och skadegörelse. Under den här tiden kom även Håll Sverige Rent att bli en hörnsten i miljöarbetet i skolor och förskolor.
Kampanjen Håll Skärgården Ren har något av en särställning i historien, kampanjen kom i praktiken att bli den första aktiviteten sommaren 1970 och inleder rikskampanjen med fokus på att miljöanpassa svenskt båtliv. Kampanjarbetet har lett till lanseringen av Sopmaja 1972 och gett utdelning i att kommunal sophämtning införts samt sop-och toalettservice byggts ut i natur- och gästhamnar.
I början på 1970-talet inleds en rad internationella samarbeten där ett särskilt samarbete utvecklades från mitten av 1970-talet i den nordiska Håll Skärgården Ren-gruppen och i början på 1990-talet bildas, på initiativ av Håll Sverige Rent och Håll Skärgården Ren i Finland nätverket Keep Baltic Tidy.
1972 hålls FN:s miljövårdskonferens i Stockholm där länskommittén arrangerar en mycket uppskattad Håll Skärgården Rent-utflykt till Sandhamn i en armada av fritidsbåtar.
Efter 1974 när rikskampanjen var över avvecklas länskommiteérna successivt förutom i Stockholms Län där länskommitténs kansli behölls på en kostnadseffektiv sparlåga och här behöver vi hoppa fram nästan 10 år i tiden, närmre bestämt till den 12 oktober 1983.
Äntligen tillgodoses behovet av en mer resursstark Håll Sverige Rent-organisation och anledningen till att vi får fira stort! Vi spolar fram till 12 oktober 1983, Stiftelsen Håll Sverige Rent bildas av Naturvårdsverket och AB Svenska Returpack, som 1982 hade fått tillstånd av regeringen att inrätta ett pantsystem för returburkar av aluminium. Ett av tillståndsvillkoren var att minst ett halvt öre per försåld burk skulle avsättas till åtgärder mot nedskräpning, andra miljövårdsåtgärder och ökad burkåtervinning.
Stiftelsens ändamål är enligt stadgarna att motverka nedskräpning, att främja återvinning, god avfallshantering och stärka människors naturvårdsansvar. Styrelsen bestod ursprungligen av företrädare för Naturvårdverket, Returpack, Svenska Kommunförbundet, Friluftsfrämjandet, Svenska Naturskyddsföreningen och Svenska Turistföreningen med Kung Carl XVI Gustaf som stiftelsens beskyddare.
Under 1980-talet händer det mycket när det lilla kansliet skalas upp och här följer några guldkorn av spektakulära projekt.
- Skolkampanj En naturmedveten generation tillsammans med Friluftsfrämjandet
- Håll Fjället Rent – tillsammans med Turistföreningen och invigd av Kung Carl XVI Gustaf
- Skräprullen – den första videotävlingen för ungdomar genomförs av Håll Sverige Rent tillsammans med TV-programmet Razzel.
- Guldmugg – en landsomfattande inspektion av bensinstationstoaletter.
- 1986 utsågs till Håll Sverige Rent-året.
- Grammofonskivan Pelikanen produceras med ”hit-garanti” för Håll Sverige Rent av Lasse Åberg och Janne Schaffer med Electric Banana Band.
1987 är året då Håll Sverige Rent engagerar sig i Bohusläns kamp mot den enorma avfallsdumpning som skett både från land och till sjöss i Nordsjöområdet, och som ledde till att Bohuskusten blev Nordsjöns soptipp. En kamp som är lika aktuell idag då Bohuskusten är en av Europas mest nedskräpade områden.
Parallellt med det starka kampanjarbetet under 1980-talet växer Håll Sverige Rents kompetenser och resurser i frågor om nedskräpning, avfall, allemansrätt och miljöpedagogik, för att nämna några, och Håll Sverige Rent var en ofta anlitad informationskälla för media.
Ökade ekonomiska resurser efter 1990-talet inriktade Håll Sverige Rent allt mer sin verksamhet på barn och ungdomar i enlighet med regeringens beslut om att höjning av burkpengen från Returpack. Stora projekt genomfördes såsom Ge miljövården förtur i förskolan och satsningen i grundskolan Naturligt-Vis utformades i samarbete med Naturvårdsverket, där flugsnapparen Floyd blev en symbolfigur.
En av de mest avgörande barn- och ungdomssatsningarna var att 1996 starta Grön Flagg, den svenska versionen av Eco-Schools. Grön Flagg är ett omfattande utbildningsverktyg som stöttar förskolor och skolor i deras arbete med lärande för hållbar utveckling, och dels en certifiering som skänker stolthet och legitimitet för deltagarna. Idag är ungefär 1200 förskolor och skolor anslutna till Grön Flagg!
Den framgångsrika kampanjen Städa Sverige från 1989 i samarbete mellan Håll Sverige Rent och Idrottsrörelsen fortsatte att engagera tusentals ungdomar och deras idrottsföreningar.
Håll Sverige Rent idag
Plast i haven och politisk påverkan
De senaste åren har varit händelserika för Håll Sverige Rent. Frågan kring problemet med plast i havet synliggörs alltmer.
Klimatavtryck, hotad biologisk mångfald, djur som trasslar in sig eller äter plast kan alla kopplas till nedskräpningsfrågan, varför vi lagt stor vikt vid att både informera allmänheten om konsekvenser och lösningar.
Nedskräpade områden kopplat till trygghetsfrågan är ett område som Håll Sverige också jobbar aktivt med tillsammans med exempelvis kommuner och bostadsbolag.
Plastpåseskattens införande och avskaffande samt den just nu heta frågan kring EU:s engångsplastdirektiv arbetar vi aktivt för att sprida information och bidra till en miljömässig effekt, både tillsammans med Naturvårdsverket, kommuner, producenter och återförsäljare samt konsumenter, som berörs.
Under 2021 lyckades vi efter årtionden också att få igenom den så kallade fimpboten - alltså i lagen om ringa nedskräpning räknades äntligen de små farliga skräpen som fimp och tuggummi med och kan idag ge en bot på 800 kronor.
2022 engagerade vi också 1,2 miljoner skräpplockare i vårt land som plockat på fritiden, genom jobbet, sin förening eller i sin förskola eller skola.
Ett fullständigt stycke om vår nutidshistoria kommer att hittas här på hemsidan 2024. Läs gärna vår verksamhetsberättelse under tiden. Trevlig läsning!