Hero
Man utanför Hemköp

Hemköp engagerar personalen när hela Sverige plockar skräp

Logo
Hemköps logotyp
Description

Hemköp är en dagligvarukedja som med hållbarhet i fokus vill tillhandahålla godare mat på ett enklare och trevligare sätt. Visionen är att bli alla matälskares favoritbutik! Idag finns ca 200 Hemköpsbutiker i Sverige. 

I år uppmuntrar man alla medarbetare till att vara med och plocka skräp på Håll Sverige Rent-dagen den 17 september, både för att skapa ett hållbarhetsengagemang bland medarbetare samt att visa att Hemköp tar ett miljöansvar i de lokalsamhällen de verkar i.

Två frågor till Anna Danielsson, hållbarhetsansvarig på Hemköp  

Vad är drivkraften för att stoppa skräpet?  

– En stor del av det skräp som hittas slängd i naturen har en koppling till just livsmedel, och därför är det viktigt för oss att visa att vi vill ta ansvar för miljön vi har en inverkan på och för samhället vi verkar i.  En av Hemköps grundstenar är vårt hållbarhetsarbete och jag skulle vilja säga att en av de mest avgörande delarna för hur vi framgångsrikt ska jobba med hållbarhetsfrågor är det dagliga engagemanget från våra medarbetare, och inte endast genom sin arbetsroll, utan även ett engagemang som man förhoppningsvis tar med sig hem och sprider vidare i sin omgivning.  

Har ni någon insikt eller lärdom såhär långt som ni vill dela med er av? 

– Nedskräpning är en väldigt verklig och synlig typ av miljöförstöring, till skillnad från vad klimatförändringar ibland kan vara. Jag tror det därför blir lättare för folk att engagera sig genom skräpplockning då det är en aktivitet som väldigt tydlig och konkret "löser" ett miljöförstöringsproblem.