Hero
skrapplockning

Volkswagen Finans Sverige engagerar medarbetare i skräpfrågan

Logo
vwfs-logga
Description

Volkswagen Finans Sverige AB en av Sveriges största aktör inom bilfinansieringsbranschen med ett starkt globalt varumärke. Tillsammans med Håll Sverige Rent gör de nu en satsning för att engagera sina medarbetare kring problematiken med nedskräpning. Samarbetet pågår under en längre tid där vi tillsammans gör insatser i olika led – både teoretiskt och praktiskt.

Vi inleder samarbetet med kunskapshöjande aktiviteter för att de anställda ska lära sig mer om nedskräpningsproblemet. Detta följs sedan upp med skräpplockning och gruppdiskussioner för ett långsiktigt lärande, förklarar Jane Frössberg från Håll Sverige Rent.

Genom samarbetet vill vi utöka våra kunskaper, inspirera och engagera våra medarbetare som i sin tur kan göra detsamma för våra kunder, samarbetspartner eller andra i samhället. Allt för att göra morgondagen lite renare, säger Josefine Heldring, på Volkswagen Finans.

Två frågor till Josefine Heldring, Volkswagen Finans

Vad är er drivkraft för att vara med och stoppa skräpet? 
Hållbarhet är ett av våra fokusområden i företagets strategi. Volkswagen koncernen står bakom FN:s Parisavtal och vi som företag och våra medarbetare vill vara med att bidra till en bättre miljö, både genom en miljövänlig omställning inom bilbranschen men även genom att öka medvetenheten om en ren och skräpfri miljö.

Har ni någon insikt eller lärdom såhär långt som ni vill dela med er av? 
Att det är enorma mängder skräp som hamnar på marken i Sverige varje vecka. Hela 60 ton!

 

Vill du veta mer om hur ditt företag kan engagera sig mot skräpet?