Hero
 Skräpplockaren Livia som driver skräpplockarkampanjen Livbåten i Västerås har samlat in 299 dosor under sommaren. Isabelle på Swedish Match hjälper till att räkna.

Pant av snusdosor uppmärksammar problemet med plast i naturen

Logo
Logotyp Swedish Match
Description

Pilotprojektet Panta Dosan genomfördes under sommaren 2019 i Swedish Matchs butiker i Stockholm, Göteborg, Lund, Åre och Strömstad, i fyra butiker på norska gränsen och under Almedalsveckan och Hudik Kalaset. Från 1 december 2019 kan man även panta dosan i fyra av Pressbyråns butiker i Stockholm.

Alla snusdosar, oavsett märke, kunde pantas. För varje snusdosa som pantades gav Swedish Match en donation om en krona till Håll Sverige Rent.Om pantaren också registrerade en mejladress gick två kronor till Håll Sverige Rent.

Med en miljon snusare i Sverige är det angeläget att vi gör allt vi kan för att våra snusdosor i plast återvinns. Dosan ger redan i dag endast vatten och koldioxid vid förbränning, men det är förstås ännu bättre om den kan återvinnas till ny plast och inte hamna i naturen. Vi hoppas att det här ytterligare uppmärksammar snusarna att kassera sina använda produkter på avsedd plats, säger Joakim Tilly, Europachef på Swedish Match.

Under pilotprojektet pantades 6880 dosor, vilket om de staplades på varandra skulle nå högre än Kaknästornet. Intresset har varit stort både från media och kunder. 

Idag tillverkas de flesta snusdosar av plast, eftersom plast är ett bra material för att behålla snusets kvalitet så länge som möjligt. Utvecklingsarbete pågår för att hitta alternativ material. Den svarta plasten som inte kan återvinnas kommer också att fasas ut inom kort.  

Swedish Match är medlem i Håll Havet Rent-nätverket. Förutom pilotprojekt med pant av snusdosor har Swedish Match också gjort följande: 

  • Stödjer DLFs plastinitiativ
  • Stödjer Livsmedelsindustrins hållbarhetsmanifest.
  • Använder idag PP-plast vilket gör alla våra plastdosor 100% återvinningsbara.
  • Planerar för att öka återvinningsgraden på befintlig plast.
  • Förstärkt kommunikation om plast och hållbarhet till kund och konsument.
  • Hållbarhetsforum internt för att utbilda kring plastanvändning och hållbarhet.
  • Förtydligar hållbarhetsstrategin och skapar tydliga mål som följs upp.
Sections

Våra samarbeten

KappAhl

I initiativet One Bag Habit tar man betalt för samtliga påsar, oavsett material och storlek. Överskottet från försäljningen av påsar doneras till organisationer som arbetar för hållbar utveckling. KappAhl har valt att donera överskottet till Håll Sverige Rent.

Logotyp Swedish Match

Under sommaren 2019 kunde man panta snusdosor i Swedish Matchs butiker. Alla snusdosar, oavsett märke, kunde pantas. För varje snusdosa som pantades gav Swedish Match en donation om en krona till Håll Sverige Rent.

Fortums logotyp

Genom att köpa Miljöpaketet som tillägg till elavtalet bidrar Fortums kunder med 100 kronor per år och kund till Håll Sverige Rent.