
Nedskräpningsavgifter
Visste du att din kommun kan få betalt för att minska nedskräpningen?
Nedskräpningen kostar de svenska kommunerna flera hundra miljoner varje år. Men sedan EU:s engångsplastdirektiv klubbades 2021 kommer principen om förorenaren betalar att gälla i Sverige. Den 1 januari 2023 trädde förordningen om nedskräpningsavgifter (2021:1002) i kraft.
Det betyder att kommuner kan få ersättning från producenterna av engångsplast årligen, för att täcka kostnader för uppstädning och tillhörande kostnader. Producenterna av vanliga engångsplastföremål som fimpar får betala mer, och det skräp som är mindre vanligt kommer generera en mindre kostnad för producenten.
Det är Naturvårdsverket som tar in kommunernas rapportering, avgifter från producenter och fördelar pengarna ut till kommunerna.

Rapportering till Naturvårdsverket
Senast 31 mars varje år ska alla kommuner ha rapporterat in till Naturvårdsverket, för att Naturvårdsverket ska veta hur stor ersättning producenterna ska ge till kommunerna.

De kostnader som kommunerna kan rapportera är:
- Uppstädning av avfall som skräpats ned på de platser som kommunen har renhållningsansvar för
- Transport bort och behandling av det avfall som städats upp.
- Administrationskostnader för punkt 1 och 2.
- Insamling och rapportering av uppgifter till Naturvårdsverket
- Spridning av information för att minska negativ påverkan på miljön från nedskräpning av engångsplastprodukter.
Kostnadsposten Transport och behandling har tillfälligt tagits bort ur förordningen för att utreda hur den ska beräknas.
Kommunen ska också rapportera en uppskattning av vikten på de fimpar som städats upp. Uppskattningen kan till exempel göras genom plockanalyser eller kommunen genomför skräpmätningar.
Nätverksträff tema nedskräpningsavgifter och kommunernas kostnader
Torsdagen den 13 februari hade vi en välbesökt nätverksträff på temat nedskräpningsavgifter och kommunernas kostnader. Naturvårdsverket berättade om lagstiftningen, om förändringar som har skett i förordningen och visade hur ersättningen till kommunerna räknas ut.
Modell för beräkning av kommunernas kostnader
Den modell Naturvårdsverket använder för att beräkna en kommuns förväntade kostnad för nedskräpning bygger på 11 bakgrundsfaktorer:
- Landareal
- Befolkning
- Befolkningstäthet
- Inpendlare (per capita)
- Ratio dagbefolkning/nattbefolkning
- Håll Sverige Rent kommunindex
- Fråga ur Medborgarundersökning: Få problem med nedskräpning, andel (%)
- Fråga ur Medborgarundersökning: Information från kommunen om vad enskilda kan göra för att minska sin miljö- och klimatpåverkan fungerar bra, andel (%)
- Fråga ur Medborgarundersökning: Möjligheten att återvinna avfall utan transport med bil är bra, andel (%)
- Fråga ur Medborgarundersökning: Få problem med skadegörelse eller klotter i kommunen, andel (%)
- Fråga ur Medborgarundersökning: Trygg utomhus i området där du bor när det är ljust ute, andel (%)
Se hela beskrivningen av modellen här: Beskrivning av metod för bedömning av kostnader
Om kommunen har rapporterat in en högre kostnad än det förväntade värdet baserat på modellen så är det det förväntade värdet som gäller. Har en kommun rapporterat in en lägre kostnad än det förväntade värdet så är det det rapporterade värdet som gäller.
Kommunernas inrapporterade kostnader och Naturvårdsverkets beräkning av kommunernas förväntade kostnader ligger på naturvårdsverkets webb, se här: bedomningsmodell_nv_2024_rev.xlsx
Så beräknas ersättningen
När kommunens kostnad är fastställd av Naturvårdsverket och Naturvårdsverket fått in pengar från producenterna fördelas pengarna efter hur stor andel av den totala summan som kommunen rapporterat in. Så om en kommun har en fastställd summa som utgör 1 % av den totala fastställda summan från alla kommuner, så får den kommunen också 1 % av den totala summan som producenterna betalat.
När kommer utbetalningen?
Utbetalningarna av ersättningen har blivit försenade på grund av förordningsändringar, men förhoppningsvis kommer kommunerna att få sin ersättning för 2023 i Q4 2025 och ersättningen för 2024 i Q1 2026.
Här finns all information om hur summorna räknas ut, hur mycket kommunerna har rapporterat in osv: Kommuners fastställda kostnader för nedskräpning
Vägledning hos Naturvårdsverket
Hos Naturvårdsverket finns mer information och stöd kring hur kommuner ska rapportera in sina städkostnader för nedskräpning. Där hittar du också e-tjänsten som används vid rapporteringen.
Kontakta oss gärna!
Håll Sverige Rent håller på att arbeta fram ett mer omfattande stöd för kommuner som vill veta mer om vad som kan räknas in i rapporteringen. Men redan nu kan vi säga att vi tycker att det är viktigt att kommunerna rapporterar in rättvisande siffror och inte glömmer bort kostnader som finns kopplat till nedskräpning i kommunen. Kommuner är så klart redan nu välkomna att kontakta Håll Sverige Rent för stöd.