
Skräpplockardagarna för kommuner
Skräpplockardagarna är Håll Sverige Rents kampanj där vi bjuder in alla barn och ungdomar att plocka skräp. Skräpplockning är en pedagogisk aktivitet men också en chans för den som är liten att vara med och göra stort.
Kommunerna spelar en viktig roll i kampanjen. Över 800 000 skräpplockare anmälde sig till kampanjen förra året och 225 kommuner hjälpte till genom att sprida ordet, hämta upp skräpet och mycket mer.
Vill din kommun anmäla sig till Skräpplockardagarna? Skicka ett mail till spd@hsr.se så hjälper vi till.
Vill du veta hur många som anmälde sig i er kommun förra året? Det hittar ni här »
Vi hade webbinarier för kommuner den 3 februari och 11 februari. Här finns presentationen att titta på i efterhand.
Det här gör kommunen i kampanjen
Tillsammans kan vi engagera ännu fler att plocka skräp med oss! Som anmäld kommun sprider ni information om kampanjen och finns till hand för frågor.

Skräpplockarmaterialet skickas direkt till deltagarna via en extern distributionsfirma. Kommunens roll är främst att peppa och stötta sina skräpplockare och även att hjälpa till att ta hand om skräpet som plockas.
En anmäld kommun i Skräpplockardagarna
- sprider information till kommunens alla förskolor, grundskolor och gymnasieskolor. Gärna även till ungdomsföreningar i kommunen
- tar hand om det skräp som deltagare plockar, alternativt informerar om hur deltagarna bäst gör sig av med det
- har en kontaktperson för kampanjen som deltagare och Håll Sverige Rent kan vända sig till
- har en kommunikatör som ansvarar för kommunikation internt och externt i kommunen samt mot deltagarna
Läs mer i vår vägledning

Här hittar du all information du behöver för att vara med i Skräpplockardagarna.
Hur fungerar kampanjen? Hur kan ni kommunicera till skolor och förskolor? Hur kan ni förankra och sätta mål? Här hittar du också alla viktiga datum.
Vägledningen är uppdaterad inför årets kampanj.
Material för kommunikation
Alla som anmäler sig till Skräpplockardagarna får kommunikationsmaterial som underlättar för er att sprida kampanjen vidare till skolor, förskolor och ungdomsföreningar. Materialet innehåller logotyper, annonser, diplom och annat kommunikationsmaterial.