Fimpkampanj – synliggörande av nedskräpning (C3 - C5)
Kampanj som synliggör och uppmärksammar problemet med fimpar
Fimpar är det vanligaste skräpet i stadskärnor, och pilotmätningar i Södertälje kommun har visat att de även utgör den största andelen skräp i Södertäljekanalen. För att öka medvetenheten om problemet genomfördes en kampanj där fimpar placerades ut på strategiska platser som gågator, badplatser och torg vid tidpunkter med hög besöksfrekvens.
Frågans nummer i checklista för kartläggning:
- C3 Medvetenhet och beteende (medborgarnas attityd)
- C4 Medvetenhet och beteende (medborgarnas medvetenhet)
- C5 Medvetenhet och beteende (kampanjer för ökad medvetenhet om skräp)
Exempel
Södertälje kommun
Utöver den visuella installationen av fimpar ställdes gatupratare med informativt material ut för att tydliggöra problematiken. Personal iförd Håll Södertälje Rent-västar fanns på plats för att informera och engagera förbipasserande.
Resultat och genomslag:
Kampanjen fick stort genomslag, både på plats och i digitala kanaler. Många besökare fotograferade installationerna och delade bilder och information på sociala medier, vilket ökade spridningen och förstärkte kampanjens budskap.
Kostnad och effektivitet:
Kampanjen var kostnadseffektiv, där materialkostnaden för fimpar och gatupratare uppgick till cirka 12 000 SEK, exklusive personalkostnader för närvaro vid eventen.
Åtgärden passar följande verksamhet(er)
-
Kommun
-
Åtgärden testad av Håll Sverige Rent ✓
Ja