Hero
Kille dricker ur en flergångsmugg i bambu.

Rabatt på kaffe ledde till minskad användning av engångsmuggar

Sections

I kampanjen ”Hej då engångsmugg” från 2018 var syftet att minska antalet engångsmuggar. Kampanjen projektleddes av Håll Sverige Rent och finansierades av Postkodlotteriet. Som en del i Hej då engångsmugg samarbetade Håll Sverige Rent med Reitan Convenience Sweden AB (RCS), som är franchisegivare åt kedjorna Pressbyrån och 7-Eleven i Sverige. 

Läs gärna mer i vår kopprapport "Lika mycket kaffe men färre muggar". Där sammanfattades läget kring engångsmuggen utifrån miljö, omvärld, lagstiftning, konsumentbeteenden och attityder. Du kan också läsa mer om pilotprojektet där Pressbyrån & 7-Eleven gett rabatt till kunder med egen mugg. Tillsammans med Pricerunner utsågs också de då bästa flergångsmuggarna, utifrån konsumentperspektivet.

Film från kampanjen "Hej då engångsmugg"

En sko med kaffe i ur Pressbyråns reklamfilm för kafferabatt