Stor satsning ska få fler skärgårdsbesökare att panta mer och ta med skräpet hem

Avfall i skärgården

Varför är avfall en viktig fråga i skärgården?

Avfallshanteringen i skärgården fungerar annorlunda än på fastlandet. På många öar finns begränsad infrastruktur, få insamlingsplatser och stora variationer mellan olika platser. Samtidigt ökar antalet besökare kraftigt under sommaren.

Det avfall som samlas in behöver ofta transporteras vidare med båt till fastlandet för att kunna sorteras, återvinnas eller tas om hand. Det gör avfallshanteringen mer komplicerad och dyrare än på fastlandet, samtidigt som transporterna också leder till ökade koldioxidutsläpp.

När många besökare lämnar avfall på samma plats samtidigt blir belastningen snabbt stor. Kärl och återvinningsstationer kan bli överfulla, felsorteringen ökar och risken för nedskräpning blir större på öar, stränder och i naturhamnar.

Därför uppmanar vi till att ta med skräpet hem

På många platser är det mest hållbara alternativet att ta med sitt avfall tillbaka till fastlandet, särskilt:

  • i naturhamnar 
  • på öar
  • vid högt besökstryck 
  • när kärl redan är fulla 

Det handlar om att anpassa sig efter platsens förutsättningar och hjälpa avfallssystemen att fungera bättre.

Olika öar har olika lösningar

I skärgården finns ingen lösning som fungerar överallt. Därför kan informationen skilja sig mellan olika platser. Du kan till exempel mötas av budskap som:

  • Här kan du sortera och återvinna 
  • Här tar du gärna med avfallet hem

Följ skyltningen och rekommendationerna på plats.

Det börjar redan innan resan

Hur vi packar påverkar hur mycket avfall som uppstår i skärgården. Genom att packa om mat hemma, välja färre engångsförpackningar och ta med en egen avfallspåse blir det enklare att minska mängden skräp och ta med avfallet tillbaka.

Små handlingar gör skillnad

Små handlingar påverkar mer än man tror. Att sortera rätt, ta med sitt skräp och undvika att ställa påsar bredvid fulla kärl hjälper till att minska nedskräpning och belastning på skärgårdens avfallssystem.

Budskapet sprids i Stockholms skärgård 

Från och med juni 2026 sprider vi budskapet ”Ta med skräpet hem” brett i Stockholms skärgård, genom projektets partners och samarbetet med lokala aktörer: Sandhamn, Finnhamn, Utö, Arholma, Gålö, Nåttarö, Ålö, Rögrund, Riddersholm, Rånö, Lidö, Stora Kalholmen, Lidö, Gräddö, Håknäs, Simpnäs 

Budskapet kommer också att synas i många hamnar på fastlandet, samt i naturhamnar och på båtlinjer i skärgården.