En kvinna och man sitter i naturen och har plockat skräp

Lättläst om allemansrätten

Allemansrätten är en svensk lag, och vi är mycket stolta över den. Den säger att alla får vara ute i naturen, på många ställen. Men det finns saker vi inte får göra, eftersom vi måste skydda naturen. Till exempel säger allemansrätten att vi inte får skada skog eller mark eller störa djuren. Det är också viktigt att inte skräpa ner i naturen.

Fyra saker att komma ihåg i naturen

En hand plockar upp en burk i naturen. Foto: Stefan Hamréus

1. Lämna inget skräp efter dig

Varje år slängs mycket skräp i naturen. Plastpåsar, burkar och förpackningar ligger kvar i flera hundra år. De skadar naturen och djuren som lever där. Vad ska du göra med skräpet? Släng det i en papperskorg eller ta med det hem.

Vandrare i naturen

2. Skada inte skog eller mark

Allemansrätten är så bra, för den säger att du får gå och springa, cykla, rida och åka skidor i naturen. Men inte överallt. Till exempel får du inte vara på en äng eller åker där det finns sådant som växer, eller där bonden har sått för att det ska växa. Du får inte heller vara där man har planterat träd, blommor eller buskar, för de behöver växa i fred. Tänk också på att skräp skadar naturen, så du får inte lämna kvar något efter dig.

Fågelunge vid vattnet

3. Stör inte djuren

Vi är många som vill vara i naturen, och allemansrätten är till för alla. Men var försiktig så att du inte skrämmer djuren eller kommer för nära dem. Det är extra viktigt i början av sommaren, då fåglarna lägger ägg och tar hand om sina ungar. Andra djur är också känsliga då. Tänk på att inte lämna skräp eller matrester efter dig – det kan skada djuren och göra dem sjuka.

En toapappersrulle hänger på en gren. Foto: Shutterstock

4. Får man gå på toaletten i naturen?

Om du behöver kissa ska du gå bort några meter från stigen eller där andra människor kan vara eller gå förbi. Om du behöver bajsa kan du gräva ett hål i marken, men det måste vara längre bort, minst 100 meter från stigen eller där andra människor kan vara eller gå förbi. Efteråt ska du gräva ner toalettpappret, eller elda upp det eller ta med det hem. När du lämnar platsen, ska det inte synas att du varit där.

Det här säger allemansrätten att du får göra:

  • Du får elda där det finns skyltar som säger att du får det, eller där det är förberett för eldning. Men du får inte elda direkt på klippor, alltså där marken är som en stor sten. Du får inte heller elda om det finns risk för brand.
  • Du får tälta på många platser, men inte överallt. Kontrollera först att du får tälta. Om du vill tälta mer än en natt på samma plats, måste du också kontrollera att du får det.
  • Du får röra dig nästan överallt i naturen, men inte på någons privata tomt. En tomt är som en trädgård. Där det ligger ett hus brukar det oftast finnas en tomt runt huset, så där får du alltså inte gå in.
  • Du får öppna grindar och gå över staket (men inte till någons tomt). Kom ihåg att stänga grinden efter dig.
  • Du får plocka vilda bär, blommor och svamp, men inte bryta kvistar på levande träd. Tänk på att det finns blommor och andra växter som är fridlysta. Det betyder att man inte får plocka dem.
  • Du får ta med din hund i naturen. Men håll den helst i koppel, framför allt under vår och sommar.
  • Du får bada nästan överallt, men inte vid någons tomt. Du får inte heller bada i områden som är till för att skydda fåglar eller sälar.

Allemansrätten låter dig göra mycket – men inte allt!

Du får inte köra med moped, motorcykel, bil eller andra motorfordon i naturen. I så kallade nationalparker, naturreservat och andra skyddade områden kan det finnas speciella regler som gäller i stället för allemansrätten.

Naturvårdsverket.se kan du läsa mer om allemansrätten, till exempel vad du får göra och inte får göra.

Affischer på olika språk

Mer om allemansrätten för barn

Letar du efter mer material om allemansrätten som passar i förskola och skola? Kolla in Skräplabbet, där finns sagor, film och tipspromenad som lär er mer om allemansrätten.