Hero
Dekaler som leder rökare till askkopp i nudging-kampanj i Göteborg.

Halvering av fimpar tack vare kampanj

Body

En rekordeffektiv informationskampanj minskade i sommar nedskräpningen av fimpar i Göteborg. Tack vare informationsskyltar, klistermärken och insamlingskärl hamnade 61 procent färre fimpar på marken i Majorna och vid Sillviksbadet.

Under juni månad 2021 genomförde Håll Sverige Rent, Beteendelabbet, Göteborgs stad och Philip Morris en informationskampanj i Majorna och vid Sillviksbadet i Göteborg. Målet var att minska nedskräpningen av fimpar från cigaretter. Fimpar är Sveriges vanligaste skräp och enligt Håll Sverige Rents undersökningar kastas en miljard fimpar på marken varje år.

Genom att informera om fimparnas skadliga miljöpåverkan via klistermärken och på så kallade ”ballot bins”, där rökare kan svara på en fråga genom att kasta sin fimp i ett av två hål i en låda, lyckades nedskräpningen minska markant på de utvalda platserna. Metoden kallas för nudging och bygger på beteendevetenskap och målet är att skicka enkla signaler till människor om hur de kan fattas rätt beslut. I det här fallet handlar det om att få rökare att inte slänga sin fimp på marken.

"Det här är vår mest lyckade nudgingkampanj någonsin. Det känns verkligen jättekul att kunna se vad som fungerar för att minska nedskräpningen, så att vi alla får en renare miljö att vistas i", säger Johanna Ragnartz, vd Håll Sverige Rent.

Sections