Dumpa rätt på Alla hjärtans dag
35 miljoner skräpföremål dumpas på stan varje vecka. Detta vill stiftelsen Håll Sverige Rent ändra på. Tillsammans med First Lady Agency lanserar de nu kampanjen Dumpad, som uppmanar till att dumpa på rätt sätt – i papperskorgen. På alla hjärtans dag, och alla dagar.
Kampanjens är en del i Håll Sverige Rents arbete om att ändra beteenden och attityder kring nedskräpning och den påverkan den har på samhälle och miljö.
En serie av ’skräpansikten’ skapade med skräp plockat från gatan, frontar kampanjen. De har blivit offentligt dumpade på stan, i parken, utanför klubben och har alla sin egen historia att berätta, denna delas via sociala filmer på bland annat TikTok.
Allmänheten uppmuntras att ta del i kampanjen via en social tävling, där man uppmanas att fota dumpat skräp på stan, för en chans att vinna ett speciellt skräpplockardejt-kit för två.
Kampanjen går utomhus, i print, samt på Meta och TikTok, och är live mellan 6-28 februari.