
Pantinsamlingen på Sandhamn ökade med 40 %
Mer än 58 000 burkar och flaskor samlades in på Sandhamn under sommaren – en ökning med 40 procent jämfört med förra årets cirka 41 000. Samarbetsprojektet I skärgården hjälps vi åt visar att kombinationen av fler pantmöjligheter, smart logistik med fler samtransporter och tydlig kommunikation, kan göra skillnad även i skärgårdens känsliga miljö.
Sandhamn är en av Stockholms skärgårds mest välbesökta öar. Under sommaren ökar antalet gäster – och med dem mängden burkar, flaskor och annat avfall. När pant och sopor hamnar fel leder det inte bara till nedskräpning utan också till ökad belastning på skärgårdens känsliga renhållningssystem, vilket gör smarta lösningar för återvinning och avfallshantering extra viktiga.
Sedan 2024 samarbetar Håll Sverige Rent, Pantamera/Returpack, Coca-Cola i Sverige och Kungliga Svenska Segel Sällskapet (KSSS) i initiativet I skärgården hjälps vi åt för att utveckla en modell för ökad pantinsamling, som också kan inspirera fler öar i skärgården.
Förra genomfördes en beteendestudie inom projektet, och under sommaren 2025 har flera av de föreslagna insatserna implementerats på ön – bland annat fler pantmöjligheter, smart logistik med samtransporter och tydlig kommunikation. Resultaten är tydliga: insamlingen av pant ökade med 40 procent.
Från pilot till skärgårdsmodell
På Sandhamn har fler insamlingskärl satts upp runtom på ön, pantrör har införts på papperskorgarna längs hamnpromenaden, och särskilda pantpåsar har delats ut till många båtgäster. Utöver de förbättrade pantmöjligheterna och den effektivare logistiken har kommunikationen på och kring ön spelat en avgörande roll: affischer, informationstavlor och inlägg i sociala medier har kontinuerligt informerat och påmint besökarna om var och hur man pantar.
En undersökning bland över 400 besökare och boende på Sandhamn visar att 64 procent har uppmärksammat satsningen, och av dessa är nio av tio positiva till den. Av de tillfrågade ansåg nästan alla (95 %) att kampanjen var viktig.
Nu tas konceptet vidare tillsammans med kommuner, kommunala avfallsbolag, föreningar och näringslivsaktörer i en bredare satsning för en mer effektiv avfallshantering.
– När resultaten visar både ökad pantinsamling och att kommunikationen nått fram till besökarna, då vet vi att modellen fungerar. Inför nästa säsong vill utöka insatserna till fler öar och fler skärgårdskommuner, säger Linnéa Bergman, verksamhetsutvecklare på Håll Sverige Rent.
Pantinsamlingen byggdes in i befintliga flöden
En central framgångsfaktor för projektet har varit att panten transporterats tillbaka med grossisters befintliga flöden, i stället för att kräva extra båtturer.
– En viktig lärdom från Sandhamn är att pantinsamlingen kan byggas in i de logistikflöden som redan finns. På det sättet kan vi samla in större volymer utan att belasta skärgården med fler transporter. Det här är ett konkret exempel på hur samarbete mellan näringsliv och lokalsamhälle kan lösa praktiska utmaningar tillsammans, säger Hanna Thofelt Lindström, kommunikations- och hållbarhetsdirektör på Coca-Cola i Sverige.
17 000 fler förpackningar tillbaka i kretsloppet
Enligt data från Returpack samlades det in över mer än 58 000 burkar och flaskor på Sandhamn under sommaren – en ökning med drygt 17 000 mot föregående år.
– Till skillnad från när en burk eller flaska hamnar i den vanliga plast- eller metallåtervinningen, kan pantade förpackningar bli till nya burkar och flaskor. Därför var det viktigt att vi kunde lösa även logistiken, säger Eva Stenström, kundansvarig för Pantamera på Returpack.
Vinst för både näringsliv och gäster
– Att vi nu har en lösning som underlättar pantinsamlingen är en stor vinst – det sparar arbetstid och onödiga transporter, samtidigt som det blir trivsammare för alla på ön när panten tas om hand och inte överbelastar annan avfallsinfrastruktur, avslutar Stefan Rahm, klubbdirektör på KSSS.
_______________________________________________
Mer om undersökningen
Undersökningen genomfördes av Eidra under sommaren 2025 för att undersöka om boende och besökare på Sandhamn sett och tagit till sig budskapet i initiativet ”I skärgården hjälps vi åt”.
Totalt genomfördes 409 intervjuer, varav 308 digitala och 101 fysiska. De digitala intervjuerna utfördes av Novus via webb, med respondenter rekryterade genom KSSS medlemsregister, Dockspots hamngäster och KSSS Facebook-grupp för Sandhamns gästhamn. De fysiska intervjuerna utfördes av Norstat på plats på Sandhamn. Respondenterna bestod av både boende och besökare i olika åldrar och av olika kön. Resultaten har sammanställts av Eidra.