Hero
Två unga personer tar emot varsin take away-mugg

Unga vuxna storkonsumenter av engångsartiklar

Body

Var tredje ung vuxen köper mat och dryck i farten flera gånger i veckan – trots att en klar majoritet ser engångsförpackningar av plast som ett miljöproblem. Det visar en undersökning av Novus, som gjorts på uppdrag av Håll Sverige Rent.

–Engångsmuggar och andra engångsförpackningar som vi bara använder en kort stund innan de slängs bort riskerar att hamna i våra hav, där de kanske aldrig försvinner. Det är hög tid att kasta engångsmuggen i historiens soptunna, säger Johanna Ragnartz, vd för Håll Sverige Rent.

Var tredje svensk i åldern 18 till 29 år, 33 procent, köper mat, dryck eller snacks i farten dagligen eller flera gånger i veckan, visar undersökningen. Vanligast är att man köper någon form av snabbmat, följt av kaffe.

Åtta av tio, 80 procent, upplever samtidigt att engångsartiklar av plast är ett stort miljöproblem. Och fyra av tio, 43 procent, tänker ofta eller ibland på om förpackningen riskerar att bidra till nedskräpning.

–Det är positivt att så många yngre är medvetna om de problem som muggar och andra engångsförpackningar av plast medför. Nu måste vi alla, inte bara unga, gå från tanke till handling och sluta använda engångsartiklar, säger Johanna Ragnartz.

Ett miljövänligare alternativ till engångsmuggen är en flergångsmugg av exempelvis bambu eller rostfritt stål.  Men en stor majoritet av de unga vuxna, 68 procent, använder aldrig flergångsmugg. Färre än var tionde 18–29-åring, 9 procent, svarar i undersökningen att de ofta eller alltid har med sig en flergångsmugg.

–Varje år använder vi mellan en halv och en miljard engångsmuggar i Sverige. Genom att använda flergångsmugg kan vi alla bidra till att minska risken för att plasten från engångsmuggarna hamnar i havet, säger Johanna Ragnartz.

Läs mer om engångsmuggen i vår kampanj "Hej då engångsmugg" »