Mer hållbarhet i skolan
Håll Sverige Rent har blivit beviljade ett projekt av Vinnova för att utveckla skolprogrammet Grön Flagg. Målet är att ge lärare ännu bättre verktyg för att lära ut hållbarhet till eleverna. Forskaren Daniel Olsson på Karlstad Universitet ska utföra projektet tillsammans med Håll Sverige Rent.
Undersökningar visar att barn och unga är oroliga för vår miljö och vårt klimat. Enligt en Novus-undersökning beställd av Våra barns klimat tycker åtta av tio barn att det är viktigt med miljö- och klimatundervisning i skolan.
Men det är ofta svårt att omvandla teori till praktik som kommer till nytta för lärare och elever.
Lärare fortbildas i dag inom lärande för hållbar utveckling, men det stannar ofta i teorin för att lärarna har svårt att ställa om undervisningen i praktiken. Det finns inte så mycket konkret stöd och hjälp till lärarna efter att de har fått sin fortbildning.
Nu vill vi gemensamt skapa ett komplett paket för fortbildning av lärare som kompletteras av en lärresurs för att ta den teoretiska kunskapen in i klassrummet. Då kan undervisningen nå hela vägen fram till eleverna.
Forskaren Daniel Olsson ska tillsammans med Kristina Bjerka på Håll Sverige Rent utveckla lärande för hållbar utveckling i ett projekt som finansieras av Vinnova. Håll Sverige Rents utbildningsprogram Grön Flagg ska utvecklas till att bli ett bättre praktiskt stöd för lärare och elever.
”Håll Sverige Rent och Grön Flagg utgör ett mycket viktigt stöd för lärare och skolor i deras arbete med lärande för hållbar utveckling. Jag ser därför mycket fram emot att vi nu tillsammans får möjligheten att knyta samman forskning och praktik för att ytterligare vässa det Grön Flagg erbjuder för att stärka unga människors handlingskompetens för hållbar utveckling”, säger Daniel Olsson.