Kostnadsmodell inom bostadsområden
Kostnadsmodell – Avfall- och nedskräpningskostnader inom bostadsområden
Bostadsbolagens kostnader för att hantera skräp och avfall är ofta höga, men det finns samtidigt begränsad insyn i vad som driver kostnaderna och varför vissa bostadsområden har högre kostnader än andra. Inom ramen för samarbetet i Skräpfria kvarter har vi på Håll Sverige Rent, med stöd av Ramboll, utvecklat en modell för att synliggöra kostnader för skräp och avfall inom bostadsområden.
Modellen delar upp kostnader i avfallskategorierna skräp, grovavfall och hushållsavfall samt en fördelning mellan kostnader för korrekt respektive felaktigt avfallsflöde. Som exempel så räknas kostnader för att tömma en papperskorg som ett korrekt avfallsflöde och kostnader för att städa upp skräp på marken som ett felaktigt avfallsflöde.
Under 2023 genomförde vi en pilotstudie där fyra bostadsbolag bidrog med kostnadsdata; Hyresbostäder i Norrköping, Rikshem, Uppsalahem och Victoriahem.
Pilotomgången visade på stora kostnadsskillnader per lägenhet mellan olika bostadsbolag, särskilt när det gäller avfall som hamnar fel. Kostnader för att hantera skräp som hamnat fel utgjorde 76 % av de totala kostnaderna för att hantera skräp i utemiljön.
Kostnadsmodellen möjliggör nyttor på flera plan
Hur ser det ut i era områden?
Vi vill fortsätta att utveckla och expandera modellen och vi är intresserade av att samarbeta med fler bostadsbolag som vill kartlägga och analysera hur kostnader ser ut inom bostadsområden. Hör av dig så berättar vi mer!