Almåsgymnasiet Borås
Information, inspiration och utveckling
Elevernas uppdrag i rådet är att föra information vidare till sina klasskamrater samt inspirera och föreslå utvecklingsområden till sin Grön Flagg-resa under läsåret. De är också ansvariga för att fördela olika ansvarsområden i klassen, exempelvis dokumentera, ta bilder etc.
Vi kopplar till olika mål och lär av varandra
I Grön flagg-rådet bestämmer vi hur vi ska arbeta under året och eleverna tar sedan informationen vidare till sina klasser där man gemensamt tar fram utvecklingsområden och specifika arbetsuppgifter som är kopplade till Globala målen, Borås Stads miljömål, läroplansmål och programmål. De bestämmer gemensamt vilka arbetsmetoder de vill tillämpa och hur de ska redovisa och sprida information till övriga elever på skolan. Arbetsuppgifterna skiljer sig åt mellan programmen vilket vi tycker är väldigt bra. Det skapar en tydlig bredd samt att alla lär av varandra.
Spridning av arbetet genom hemsidan och sociala medier
Varje år uppdaterar vi hemsidan med årets arbete. Ibland mynnar utvecklingsområden och arbetsuppgifter ut i filmer, affischer, bilder som blir till content i sociala medier och information på anslagstavlor i skolan.
Enklast att reflektera över dimensionerna i det som ligger varmt om hjärtat
Genom att eleverna själva får välja utvecklingsområden utifrån intresse, programval, och trender i samhället är det enklare att hitta gemensamma plattformar och diskussionsunderlag. Arbetet är lättare att motivera och skapar nya gruppkonstellationer, samarbeten och utbyten mellan människor. Det ger också underlag för många nya diskussionsforum och skapar naturlig social utveckling. När utgångspunkten är något som ligger eleverna varmt om hjärtat kan de reflektera kring de olika dimensionerna. Resonemanget kring den ekonomiska utvecklingen är inom vissa områden lättare att se och förstå för eleverna, än inom andra. Uppgifter som att baka bröd på en produkt som annars skulle slängas får en klar ekonomisk vinst i samspel med den hållbara utvecklingen. I frågan om jämställdhet kan det ibland bli abstrakt med just den ekonomiska och ekologiska vinsten. I arbetet med naturmaterial synliggörs den ekologiska vinsten. Floristerna förstår till exempel hela kedjan från odling till konsument och lär sig tidigt hur arbetet i kedjan behöver gå till för att växter ska kunna fortsätta odlas, säljas och njutas av med minimal påverkan på miljö.
Samarbeten inom alla program
Barn- och fritidseleverna har visat sina Grön Flagg-arbeten på sina APL-platser (arbetsplatser inom kommun och näringsliv). Handels- och administrationsprogrammet har samarbetat med Textilmuseet i Borås. Hotell- och turismelever samarbetade med flera hotell i Borås. Restaurang- och livsmedelsprogrammet samarbetade med Högskolan i Borås.
Tre hållbarhetsaktiviteter
- Hotell- och turismelever skapade en hållbar klassresa och utifrån den information och kunskap de hade blev resultatet nedslående. De kom fram till att resandet påverkar miljön negativt vilket gjorde att de tog ställning mot att resa över huvud taget. Med fokus på hållbar utveckling tog de fram alternativ för att resa klokt. Resultat blev, att med rätt val, fokus på miljö och hållbar utveckling kan vi fortsätta utforska världen, andra kulturer och vidga vår världsbild.
- Barn- och fritidselever skaffade sig ett gediget underlag om ekologisk mångfald och ekosystem. Utifrån dessa nyvunna kunskaper skapade de arbetsmaterial i form av olika aktiviteter som de praktiserat med förskolebarnen på sina APL-platser. Kunskaperna är dessutom livslånga och kan användas i yrkesrollerna i framtiden. Ett fint exempel på när miljömål och läroplansmål verkligen gifter sig med varandra, och kunskap förmedlas vidare och stärks genom generationer.
- Restaurang- och livsmedelsprogrammet samarbetade med Högskolan i Borås om ett forskningsprojekt om att baka på restprodukter som bland annat svampodlingsrester från bryggerier och vetekli och ostronsvampmycelium. Arbetet går ut på att ta tillvara produkter som annars slängs, förädla dessa och skapa nya maträtter som kan konsumeras igen. Eleverna bakade bröd på ett hb-mjöl med fantastiskt bra resultat. Ett gott, smakrikt, saftigt bröd för en positiv framtid och hållbar utveckling.
Arbetet med Grön Flagg berikar våra elevers utbildning. Genom att ta vara på elevernas initiativ till förändringsarbete utifrån ett hållbarhetsperspektiv och miljömedvetenhet vävs teoretiska och praktiska dimensioner av yrkesutbildningarna ihop. Eleverna får använda sig i av kritiskt tänkande, konsekvenstänk och långsiktighet utifrån konkreta projekt de väljer att utveckla.
Enikö Mihai, gymnasiechef
Håll Sverige Rent har kortat och bearbetat text från inskickat underlag.