Backsippans förskola Ronneby
Egenutvecklat system för Grön Flagg-råd
Vårt Grön Flagg-råd består av vår rektor (sammankallande), kommunens miljösamordnare, fem pedagoger från enhetens tre förskolor samt en till två föräldrarepresentanter per förskola. Rådet träffas två gånger per termin och vid ett tillfälle är föräldrarepresentanterna och vår miljösamordnare med. Vi har även ett Grön Flagg-råd för vår egen förskola med representanter från alla sex avdelningarna som träffas emellan enhetens råd för att delge information och diskutera vår egen resas utformning och aktiviteter.
De äldsta barnen på Backsippan har egna Grön Flagg-råd med pedagoger och förskolans kock. De yngre barnen pratar och diskuterar hållbar utveckling i undervisningssituationer samt i samlingar på avdelningarna.
Barnens delaktighet bidrar till spännande utemiljö
Barnens tankar och idéer inspirerar oss pedagoger och tack vare deras nyfikenhet och delaktighet har förskolans utemiljöer berikats med: lekbäck med bivattnare, egen äng, insektshotell, bättre trafikmiljö på cykelgården, regntunnor, växter och buskar man kan leka i och äta av, odlingar, skräpplockardagar, uppmärkta sopsorteringskärl, komposter, utetoalett i vår skog, sinnenas trädgård och nu senast en egen mulmholk i vår skog.
Föräldrar fungerar som inspirations- och informationsspridare
Barnen skriver till verksamheter utanför förskolan för att nå sina mål och drömmar. Det sprider ringar på vattnet när de berättar vad de gör för familj och vänner. På våra föräldramöten har vi provat kunskapsstationer om till exempel kost, miljö, hälsa, giftfritt etc vilket skapar ökat intresse och spridning. På kommunens hemsida får vi länka till våra Grön Flagg-resor för att locka fler att arbeta hållbart.
Kunskaperna ökar inom alla tre dimensioner
Social hållbarhet representeras av att vi gör allt tillsammans och bjuder in andra att delta. Vi lyssnar på och respekterar varandra. Ekonomisk hållbarhet täcks upp genom till exempel att vi återbrukar material och tar hjälp av andras expertis. Ekologisk hållbarhet synliggörs där vi människor, djur, natur och närmiljöerna är med och tar del av och skördar frukten av vårt arbete.
Lokala och nationella samarbeten och aktiviteter
Vi har varje vår en vecka med extra fokus på hållbar utveckling och i år med extra fokus på externa samarbeten och upplevelser. Bland annat skräpplockning i vår närmiljö med Håll Sverige Rent och Ronneby Miljöteknik AB, upplevelser i biologisk mångfald tillsammans med Länsstyrelsen och Ronneby Biodlarförening samt Bamselinas hälsolopp i vår egen skog tillsammans med Ronneby Orienteringsklubb.
Utöver detta hjälper den lokala plantskolan Plantriket AB oss att bygga upp en Sinnenas trädgård och förskolans cykelgård blev till ett miniatyrsamhälle med hjälp av kommunens Gata/parkförvaltning.
Mulmholken – ett mysterium flyttar in
Vår mulmholk och samarbetet med Länsstyrelsen är vi mycket nöjda med. Det hela började med att några barn i en undervisningssituation utomhus berättar att de sett stora trälådor i skogen och undrar vad det kunde vara för något. Pedagogen gissade på fågelholkar, men barnen menade att de var större än så. Pedagogen gissar då på Uggleholkar men åter igen säger barnen nej, de är ännu större och avlånga! Vilket mysterium detta blev. Efter mycket sökande på internet och funderande fann vi äntligen svaret - en mulmholk! Tillsammans tog vi reda på vad de användes för och barnen ville sedan att vi skulle ha en i vår egen skog. Vi arbetar ju med den biologiska mångfalden och har sedan tidigare hängt upp både fågelholkar och bihotell och självklart behöver alla insekter ett boende.
Kontakt togs med Länsstyrelsen för att höra om det fanns någon utrotningshotad art i vår närhet så att vi kunde få en mulmholk uppsatt i vår skog. Länsstyrelsen svarade oss att Läderbaggen behöver räddas. I början av december var det äntligen dags för vår mulmholk att sättas på plats. Barnen fick vara med och hjälpa till med allt från att bära byggsatsen till att samla ihop mulm (döda löv). En så rolig och lärorik eftermiddag för både vuxna och barn.
Mulmholken har sedan lett till många undervisningsstunder med barngrupperna i vår skog och även intresserade vårdnadshavare har fått möjlighet att göra besök i skogen.
Genom att undervisa i meningsfulla sammanhang och med ett medforskande förhållningsätt ger vi förutsättningar för barnen att utveckla en ekologisk literacitet, ett varsamt förhållningssätt till sin omgivande miljö, natur och samhälle och en positiv framtidstro. Vi upplever att Grön Flagg är ett bra verktyg i det systematiska arbetet inom hållbarhetsfrågorna.
Linn Hedlund, Rektor
Håll Sverige Rent har kortat och bearbetat text från inskickat underlag.