British Junior Eskiltuna
Grön Flagg-rådet kopplas till klassråd
British Juniors miljöråd/Grön Flagg-råd består av frivilliga representanter från skolans samtliga klasser och årskurser som träffas ett par gånger per månad. Vi utgår från elevernas visioner och önskemål och tar fram en plan för hela skolan som presenteras i respektive klassråd. I åk f-3 hjälper mentorerna till och i åk 4-9 tar eleverna själva ansvar för att förmedla informationen. Representanterna håller i aktiviteterna i sin klass eller för en årskurs och klasslärare kan stötta upp vid behov. Aktiviteterna utvärderas av eleverna och beslut fattas om arbetet framåt.
Agenda 2030 och medvetna aktiviteter
Agenda 2030 och de 17 målen genomsyrar allt vi gör på skolan. Vi arbetar aktivt med att minska matsvinnet på individnivå. Eleverna informeras om vilken mat som för dagen innebär minst klimatavtryck. Alla elever deltar genom klassråd och i genomförandet av aktiviteter.
Kökschefen samarbetar med lärare och elever inom hem- och konsumentkunskap för att utveckla undervisningen i hållbar riktning. Eleverna lär sig att laga mer hållbart, vegetariskt och nyttigt. Vi har löpande samarbete mellan medarbetarna i köket och elevrådet för elevernas inflytande och påverkan. Via konceptet Junior Chefs deltar elever i matlagningen och ”tävlar” för att uppnå skolans minskade matsvinnsmål. Den fina utvecklingen med 45% minskat svinn firades med en önskerätt.
Utifrån ett globalt perspektiv har eleverna bidragit genom Erasmusprojektet och i textilslöjden har elever tillverkat kläder som skänkts till behövande i Sverige och internationellt.
I det mer geografiskt nära perspektivet ploggar vi regelbundet i närområdet, arrangerar särskilda skräpplockardagar samt en årlig Climate Week.
Inom häloområdet har vi varje vecka ”Biking Wednesday” med möjlighet att cykla i ett mountainbikespår tillsammans med en vuxen under lunchrasten och ”Four Season Walk” är ett projekt om att köpa och äta råvaror efter säsong.
Veckobrev, öppna hus och egna filmer
Arbetet inom Grön flagg nämns frekvent i veckobreven till vårdnadshavare och elever. Vi har ett Instagramkonto med cirka 1600 följare och där publiceras inlägg om vårt arbete.
Vi syns även på Erasmusprojektet ”Call of Poseidons” hemsida och miljöarbetet synliggörs på skolans öppna hus den 19 november som besöks av cirka 1500 vårdnadshavare och andra intresserade. Skolan har även en kanalgrupp som producerar filmer som belyser hållbarhetsarbetet och delas i skolans sociala medier.
Kunskap om alla dimensioner av hållbarhet
Genom Grön Flagg har vi kunnat lära ut att hållbarhetsarbete är bredare än bara miljöfrågor då våra olika projekt hakar i varandra. Grön Flagg är ett av många sätt att arbeta med elevinflytande och det demokratiska arbetssättet. Eleverna får bidra, synas och känna sig delaktiga i ett annat forum och känner att det är viktigt och betydelsefullt i ett större sammanhang. De kan vara med och påverka för ett samhälle där människor får bättre och jämlikare villkor.
Erasmus+ och egna hållbara samarbeten
Genom Erasmus+ deltar vi i projektet ”Call of Poseidon” tillsammans med skolor från Italien, Kroatien och Spanien. Projektet syftar till att engagera unga i att förändra beteende i användningen av vatten som naturresurs. Inom projektet hålls skolbesök under temat ”Water creates civilizations”.
Skolan samarbetar med en lokal matbutik för att ta hand om ”icke säljbar frukt och grönsaker”. I stället för att slängas används det i vår skolmat och i hem- och konsumentkunskapen.
Vi har även startat ett framtidsnätverk, ”BJ Future” för hållbarhet tillsammans med lokala företag. Att handla lokalproducerat och närodlat bidrar bland annat till att minimera transporter och minska utsläppen.
Skräpstafett – ett eget utvecklat projekt
Vi är nöjda med alla våra projekt som på olika sätt varit viktiga för våra elever. Det som miljörådets representanter och klasserna på F-6 specifikt har lyft fram är skräpstafetten som eleverna själva har kommit på. Till detta har eleverna även tillverkat papperskorgarna till av skräp
Vårt regelbundna och schemalagda arbete med ploggingarbete är också något att nämna. Då bidrar alla elever på skolan till ett skräpfritt närområde och beteendeförändring.
Grön flagg är fantastiskt och ger oss konkreta verktyg och inspirerar oss i vårt viktiga systematiska arbete med hållbarhet som ännu bara har börjat!
Se även några fina videos:
Håll Sverige Rent har kortat och bearbetat text från inskickat underlag.