Förskolan Ugglan Linköping
Pedagoger och femåringar i Grön Flagg-rådet
Grön Flagg-rådet består av alla femåringar och två pedagoger. Rådet är delaktiga i miljöfrågor, hållbarhetsfrågor och lärande för hållbar utveckling. Möte hålls två gånger per vecka, i skogen eller på förskolan. Rådet bestämmer och har stort inflytande att utvecklingsområde och föra öppna diskussioner.
Barnen bestämde sig för starta med temat ” Klimat & Energi ”. De började klippa, klistra och skriva om ämnet för att presentera för hela arbetslaget på studiedagen. Därefter
Kopplar vi temat till FNs 17 Globala Mål. Pedagogerna arbetar både i tvärgrupper och avdelningsvis. Vi strävar efter att vara lyhörda och fånga upp tankar att utveckla vidare tillsammans med barnen.
Barnens idéer och tankar utvecklar nya projekt på förskolan och i hemmet
Vi använder ett reflektionsunderlag som består av uppföljning, utvärdering och utveckling. Först frågar vi barnen sedan analyserar vi undervisningen med hjälp av barnens reflektioner och därefter utvecklas arbetet med hjälp av barnens nya idéer och tankar. Barnens inflytande och delaktighet är det viktigaste verktyget under vår resa.
Kreativiteten sprudlade under temat odling och barnen var stolta över sina alster. Idéer och tankar har varit inspirationskälla till hela arbetet och det har även påverkat deras fritid då de tillsammans med sina vårdnadshavaren plockat skräp för att hålla Sverige rent för ett hållbart samhälle och värld. Femårsklubben har hittat olika användbara lösningar som till exempel bilfridagen, äta mer vitaminer, minska matsvinnet med mera.
Utställning vid Göta kanal berättar om vårt viktiga arbete
Vi sprider kunskap och information genom kontakter med olika organisationer för samarbete så att vi kan synliggöra barnens arbete utanför förskolan. Genom kontakter med Göta kanal har vi fått möjlighet att ställa ut barnens arbete vid Bergs Slussar på slussportsutställningen vid ingången till Göta kanal utanför Linköping. Barnen sätter också upp skyltar om exempelvis bilfridagen, gröna påsen, sopsortering och källsortering, återvinnig och återanvändning.
Under vårterminen skickade vi material till lokaltidningen Östgöta Correspondenten för att visa vårt engagemang och arbete med Grön Flagg på temat sopsortering och återvinning.
På vårt Facebook konto kan alla som vill följa vårt arbete inom hållbar utveckling.
Kunskaper i många dimensioner
Ekologiska, ekonomiska och sociala dimensioner inbegrips i alla delar av vår Grön Flagg-resa.
Vi har fått nya kunskaper inom området klimatförändringar (sol, vatten, e) som medfört att vi tänker på att släcka efter oss, inte spola vatten i onödan, inte slänga mat, välja rätt mat, tänka på att cykla, åka buss eller gå i stället för att åka bil, samåka, inte skräpa ner med mera. Vi har även fått nya kunskaper om återvinnig, sopsortering och återbruk och de viktigaste miljövinsterna i närsamhället och hela världen.
Om matproduktion (odling, matsvinn) har vi alla fått mer kunskap om närodlat, närproducerad mat och dess betydelse för naturens och människans livslängd. Ekologisk odling och produktion är ett sätt att producera mat genom att använda naturens resurser på ett sätt så de inte tar slut så att det kan bildas nya resurser igen och igen.
På sommaravslutningen ville barnen sälja sina odlingar, bakverk och egenproducerade armband för att samla pengar till Röda Korsets hjälpinsats till familjer på flykt från kriget i Ukraina.
Samarbete med Göta kanal och Röda korset
Vi har samarbetat med Göta kanal vid 200-årsfirandet och genom vår utställning vid Bergs Slussar. Vi har även samarbetat med Röda Korset genom att stödja människor som drabbats av kriget i Ukraina.
Från klimatförändringar till bilfridagen
I Grön Flagg-klubben diskuterades klimatförändringar kopplat till isbjörnars liv. Vi tittade på några filmer som beskrev klimatproblemen och därefter experimenterade vi tillsammans och skapade en stor isbit för att se vad som händer med isen med varmare klimat och hur isbjörnen påverkas av detta över tid. Isen smälte och isbjörnen drunknade i vattnet. Vi blev ledsna och ville hjälpa vår och världens alla isbjörnar.
Grön Flagg-klubben kom på många tankar för att minska klimatförändringarna som till exempel att minska avgasutsläppet. Barnens tankar: ”Vi behöver mer is för att isbjörnar inte ska bli magra”, ”Vi ska sluta köra bil och cykla i stället”, ”Isen ska inte smälta då dör isbjörnarna”, ”Vi vill att isbjörnar ska kunna leva som vanligt”.
Utifrån detta bestämde barnen att alla vuxna på Ugglan ska ha en bilfri dag den 1/12 då parkeringen skulle stängas av. Barnen Sedan skapade skyltar med fakta om klimatförändringar och hur det påverkar isbjörnarna. Dessa sattes upp på förskolan under bilfridagen. Vi skapade också en QR-kod på skyltarna som berättade mer om isbjörnar livshot och barnens arbetsprocess.
Grön Flagg är ett fantastiskt verktyg i vår förskola för att arbeta med barns inflytande inom hållbar utveckling. Tack vare Grön-Flagg målen kan vi värna om naturen samt allt levande i världen nu och i framtiden.
Nilu, biträdande rektor
Håll Sverige Rent har kortat och bearbetat text från inskickat underlag.