Gripsholmsskolan Strängnäs
Grön Flagg-rådet tar fram förslag på det som intresserar och engagerar
Uppdraget för eleverna i rådet har varierat mellan åren. Innan pandemin hade vi ett mycket aktivt råd. Sedan svalnade intresset för att nu öka igen. Vi diskuterar först vad som intresserar och engagerar eleverna och utarbetar utifrån detta en plan. Därefter ber de vuxna i rådet om återkoppling, framförallt från klimatdagarna som ordnades på högstadiet men även kring klimat- och miljöarbetet i stort på skolan. De vuxna lyssnar på önskemål och förbättringsförslag och utarbetar nästa års klimatdagar efter det.
I Grön Flagg-rådet kommer de vuxna gärna med förslag men barnen får vara med och bestämma.
Aktiviteter i alla årskurser på skolan
Högstadieeleverna genomförde tre klimatdagar med ett program per årskurs. Årskurs 7 har en generell genomgång kring klimatförändringarna, vad de beror på, konsekvenser och hur vi kan mildra dem. Årskurs 8 bygger på förra årets arbete med att själva utarbeta en plan för skolans klimatarbete inom konsumtion. De valde ett område till exempel vattenanvändning, elförbrukning, mat, transporter och utarbetade i grupper förbättringsförslag som presenterades för rektor och vaktmästare. Årskurs 9 gjorde ett klimathack åt kommunen i grupper inom kommunens egna arbetsområden; transporter och resor, klimatsmart mat, hållbar konsumtion, hållbar bebyggelse och markanvändning samt lokal, förnybar energiförsörjning. De presenterade sitt arbete i filmformat till kommunens hållbarhetsfunktion.
Eleverna i årskurs F-6 har arbetat med hållbar konsumtion, återvinning och resursutnyttjande, matsvinn i matsalen samt att hålla närområdet rent. Här har klasslärarna genomfört egna projekt och deltagit i Skräpplockardagarna.
Spridning i skolan, hemmet och kommunen
I årskurs 7-9 har eleverna påverkat vuxna familjemedlemmar, skolledare och kommunens hållbarhetsfunktion genom att undersöka och ge förslag till förbättringar. Sjuorna har undersökt familjens egna förbättringsområden och hört av sig till politiker och företag. Åttorna har försökt engagera skolledning och niorna har gjort sig hörda genom samarbetet med kommunen. Dessutom hade de vuxna på skolan bjudit in de lokala dagstidningarna för att visa skolans arbete och inspirera andra.
Klimat och konsumtion spänner över flera dimensioner
På högstadiet har eleverna främst lärt sig om klimatförändringarna. Eftersom klimatarbetet sträcker sig över många områden har vi lärt oss om de olika dimensionerna olika beroende på årskurs och grupp. Eleverna på högstadiet har fått lära sig att själva jobba aktivt med att hitta lösningar, förändra och påverka andra. Vi har lärt oss mycket om, framförallt de ekonomiska och ekologiska aspekterna av konsumtion. Vi konsumerar på olika nivåer; familjen, skolan och kommunen. Det går att påverka konsumtionen på alla plan.
Klimathack hjälpte kommunen
Årskurs 9 har samarbetat med kommunen. och organiserat ett ”klimathack” där eleverna utarbetade förslag och idéer för att hjälpa kommunen att bli klimatneutral till 2040.
Inför vårt arbete berättade kommunen om sitt klimatarbete och vid projektets slut belönades en vinnande grupp. Jury och prisutdelare bestod av två tjänstemän inom hållbarhetsfunktionen i Strängnäs kommun. Den vinnande gruppens förslag handlade om att investera mer i klimatsmart asfalt. Kommunen utdelade ett ytterligare pris till en grupp som hade ett förslag om klimatsmart mat på skolor i kommunen. Priset blev gratis busskort i en månad och en träff med måltidschefen.
Särskilt nöjda med kommunsamarbetet och matsvinnsprojektet
Det lyckade samarbetet med kommunen känner vi oss mest nöjda med.
Vårt matsvinnsprojekt där miljörådet ordnade besök av skolans kock i alla klasser samt borttagandet av sophinken (nu måste eleverna be personalen ta fram hinken om de vill slänga mat) fick vårt matsvinn ner på låg nivå.
För oss är det en självklarhet att arbeta med Grön Flagg. Natur, miljö och hälsa är viktiga teman för skolan. Samtidigt är Grön Flagg en hjälp och stöd för skolan där man presenterar ett tydligt och enkelt arbetssätt för lärare och skolpersonal.
Rektor
Håll Sverige Rent har kortat och bearbetat text från inskickat underlag.