Så engagerade sig företagen under Håll Sverige Rent-dagen
Allt från försäkringsbolag och biltillverkare till hotell och musteri - på Håll Sverige Rent-dagen var många företag ute och gjorde skillnad för städer, natur och hav genom att plocka skräp. Totalt var 87 000 skräpplockarhjältar med i årets kampanj!
Förutom att plocka skräp fanns också andra initiativ. Naked Juicebar erbjöd gratis dryck för kunder med egen mugg och Gekås arrangerade skräpplockning utanför varuhuset och hade skyltar i butiken.
Stolta skräpplockare berättar
Två företag som både hjälpte till att sprida kampanjen och själva plocka skräp var Lidl och Espresso House.
Lidl berättade om Håll Sverige Ren-dagen i sina butiker, både på skyltar och på personalens tröjor. Ungefär 80 medarbetare runt om i landet plockade också skräp i närheten av butikerna.
I samarbete med Håll Sverige Rent får jag och min butik Eskilstuna 126 delta. Idag verkar vi för nedskräpning. För återvinning och ökad miljömedvetenhet. Ett samarbete jag är stolt över
- Distriktschef Amanda Dodoach, Lidl
Vi i teamet från Kumla-butiken deltar i kampanjen ”Hela Sverige plockar skräp” för att bidra till ett renare och finare Sverige. Tänk att ingen kan göra allt men alla kan göra någonting! Tillsammans är vi starkast!
- Distriktschef Silvan Hanna, Lidl
Espresso House spred kampanjen i sina kanaler och köpte skräpplockarkit till sina medarbetare.
Håll Sverige Rent är ett viktigt initiativ och det var självklart att vi skulle vara med och dra vårt strå till stacken. Hållbarhet är centralt på Espresso House och vi arbetar dedikerat med att minska vårt egna klimatavtryck och inspirera andra till att göra likadant. Vi som var med uppskattade verkligen eventet, det var som att kombinera nytta med nöje!
- Stina Möller, Sverigechef Espresso House
Vill ditt företag också göra skillnad?
Vill du och dina kollegor också bidra till ett renare Sverige? Läs mer om hur ni kan bli skräphjältar på arbetstid!