Klöverstugans förskola Svedala
Grön Flagg-råd och barnsamråd - en lyckad kombination
I vårt Grön Flagg-råd deltar de pedagoger som ansvarar för att den hållbara utvecklingen på vår förskola drivs framåt. Rådet träffas en gång i månaden.
När höstterminen startade fastställde vi våra utvecklingsområden; ”livsstil och hälsa” samt ”djur och natur”. Barnen gjordes delaktiga på flera sätt. På varje hemvist pratade vi om hur förskolegården kunde utvecklas inom de valda utvecklingsområdena ”platser för återhämtning och reflektion” samt ”grönt och insekter på vår gård”. En representant från varje hemvist bjöds sedan in till barnsamråd två gånger per termin.
Medaktörer för en mer hållbar förskolegård
Barnen har varit medaktörer och deras idéer och önskemål har utgjort både grund och drivkraft i arbetet. De har till exempel valt var de lugna platserna ska placeras på gården, vad platserna ska innehålla och vad som ska odlas i förskolans pallkragar. I vårt krukmakeri har barnen skapat egna krukor till plantering och de har cyklat till skogen och plockat material till förskolans insektshotell. Barnen har tagit ett stort ansvar i både utforskandet och skapandet och har använt sina kunskaper i vardagen för eget utforskande där de visat en vilja att göra skillnad och ta ansvar för miljön runt omkring oss. De har bland annat tillverkat egna fågelbon, tagit hand om insekterna på gården och vattnat växterna.
Spridning i många kanaler
Dokumentationen av vårt arbete publiceras på vår digitala plattform där vårdnadshavarna kan ta del av bilder, filmer och text. Vi har även använt oss av förskolans sociala kanaler. Svedala kommuns kommunikationsenhet kommer att göra ett reportage om vårt utvecklingsarbete och samarbetet med Bygg- och miljöenheten. Vi har även kontaktat lokaltidningen som är mycket intresserad av att göra ett reportage om vårt arbete.
Nya kunskaper bidrar till en hållbar kultur
I utvecklingsarbetet har vi fått kunskaper inom alla tre dimensioner av hållbar utveckling. I samtal om vikten av återhämtning bidrar vi till socialt hållbara individer. I utforskandet av djur och ett omhändertagande av dessa, möter vi en ekologisk hållbarhet, där sambandet och påverkan mellan människor och naturen synliggörs. När vi odlar och skapar en kedja från jord till bord, gör inte bara den ekologiska hållbarheten sig påmind utan även en ekonomisk hållbarhet med närodlad kost i fokus.
Vårt arbete inom alla områden har bidragit till den hållbara kultur som skapats på vår förskola. Barnens intresse och önskemål har påverkat lärandet och de har blivit ägare av förändringsarbetet som sker på förskolan.
Ny förskolegård – resultatet av barnens handlingskompetens
Vårt samarbete med Svedala kommuns Bygg- och miljöenhet samt Gatu- och parkenhet startade med att vi tillsammans med barnen cyklade till kommunhuset för att lämna in ett brev med önskemål, en karta och teckningar på blommor som barnen gjort.
Svedala kommun arbetar sedan våren 2021 med det treåriga projektet LONA för att öka den biologiska mångfalden i parkerna. Bygg- och miljöenheten ville gärna stödja förskolans arbete och både kommunens miljöinspektör och enhetschefen för Gatu- och parkenheten besökte förskolan. Därefter togs en projektplan och arbetet med utveckling av vår förskolegård påbörjades. Vi fick en ny lärmiljö med trädstockar där barnen kan utmanas motoriskt och som locka fler insekter. Efterhand fylldes gården med nya växter som barnen till större del planterade själva. Under sommaren har vi kunnat njuta av egna hallon, vinbär och kryddor. Hösten har bjudit in till skörd av egna grönsaker, utforskande av insekter och en fin äng av blommor där pollinering sker. Samarbetet kommer att fortsätta och vi har fått ett bidrag för att driva ett innovationsprojekt med de globala miljömålen i fokus kopplat till AR-teknik.
Barnens kloka reflektioner och önskningar har bidragit till samarbetet som hjälper oss att utveckla en mer hållbar förskolegård. Det kan man kalla handlingskraft!
Vi skapar förutsättningar för handlingskraft
Vi är särskilt nöjda med att vi skapat förutsättningar för barnen att vara handlingskraftiga och få sina röster hörda. Vi är stolta över det arbetet barnen genomfört och att de fått uppleva ett förändringsarbete i förskolan, drivet av barnen själva. När vi är lyhörda för barnens tankar, funderingar och idéer visar vi dem att det är viktigt och kan göra skillnad. Detta är något som barnen tar med sig vidare i livet som aktiva demokratiska medborgare för en hållbar framtid för alla.
Hållbar utveckling genomsyrar vårt förhållningssätt och Grön Flagg är ett bra utbildningsprogram som tydliggör för både barn och pedagoger hur vi tillsammans kan synliggöra vår undervisning och skapa en hållbarare värld. Hållbar utveckling är en naturlig del av vår vardag – det börjar med mig!
Håll Sverige Rent har kortat och bearbetat text från inskickat underlag.