Kunskapsskolan Trelleborg
Styrelse, projektgrupper och klassrepresentanter
Hållbarhetsrådet består av 45 frivilliga klassrepresentanter från alla årskurser och två lärare. Rådet har en styrelsegrupp, sekreterare, kassör, kommunikatör och klassrepresentanter som ansvarar för kommunikationen med sin klass. Det finns fyra projektgrupper som fokuserar på olika globala mål och eleverna väljer själva var de vill delta. Hållbarhetsrådet initierar och driver hållbarhetsrelaterade projekt som engagerar eleverna och andra skolor. Möte för styrelsegruppen respektive hållbarhetsrådet sker varje vecka på skoltid. Eleverna träffas även i mindre grupper för projektarbete.
Projektarbeten av olika slag
Till exempel genom Sustainable Poetry projekt, som var ett samarbete mellan skolan och Trelleborgs kommun, fick våra elever som deltog göra sina röster hörda i närsamhället. Deltagandet var frivilligt. De samarbetade i blandade grupper av eget val för att skriva dikter kring ett av Globala Målen.
Andra exempel på projekt där hela skolan deltagit var ”Hållbar Energi” affischtävling, ett ämnesövergripande/tematiskt projekt ”Klimattidning” i åk 8 och FN rollspel i åk 5. I kulturveckor-projektet bjöds Åk 5 och 7 in elever för att göra egenskapade flaggor som speglade etnisk diversitet.
Spridning av Grön Flagg-arbetet i många kanaler
Vi samverkar aktivt med andra skolor och aktörer och har ambitionen att utöka vårt nätverk varje läsår. Hållbarhetsrådet har ett eget Instagram konto med 211 följare, “kssweden”, där vi lägger upp våra aktiviteter. Genom Trelleborgs Allehanda når vi ut i nyhetsartiklar och vårt arbete sprids i Kunskapsskolans newsletter som når alla våra skolor i Sverige och utomlands.
Höjd förståelse av ett systematiskt samspel
Resan har lärt oss hur de tre dimensionerna sammankopplas i vårt hållbarhetsarbete. Eleverna har uppnått en höjd förståelse av ett systematiskt samspel mellan dimensionerna och dynamiken det ger. Exempelvis, har de genom Hydroponisk skolodling lärt sig om kopplingen mellan en hållbar livsstil, miljöpåverkan och kostnadseffektivisering. Upcycled Fashion har lärt dem om cirkulär ekonomi och hållbar konsumtion. Kollaborationen eleverna emellan i projektarbete har en genomgripande och livslång påverkan på varje individ. De eleverna har blivit ”change agents” och äger stor potential att driva större systematisk förändring mot ett hållbart samhälle.
Samarbeten inom skolan, lokalt och globalt
Regional och nationellt samarbetar Kunskapsskolan (KS) Trelleborg med KS Lund kring hållbarhetsarbetet. Vår skola har också erbjudit oss att hjälpa till att starta upp andra skolors Grön Flagg-råd.
Vi samarbetar med fem skolor i England efter att fyra av våra elever deltog på en klimatkonferens i New York. Sedan 2020 har eleverna haft några digitala och en fysisk träff för idé- och erfarenhetsutbyte, samt för uppföljning av varandras hållbarhetsarbete. I våras, samordnade Kunskapsskolan Trelleborg och University of Bolton i England den fysiska konferensen, Junior Earth Summit, i Lund. Kunskapsskolan Trelleborg och Lund, tillsammans med tre engelska skolor deltog i 3-dagars Summit där eleverna inspirerade varandra och lärde sig mer om hållbar utveckling på ett praktiskt sätt. Den stora vinsten var att få agera och påverka tillsammans. De tog med sig en konkret handlingsplan för att engagera flera elever lokalt, och en känsla av tillhörighet, solidaritet och hopp för vidare förändringsarbete.
Skolloppis skapade samhällsengagemang med stor räckvidd
Skolloppis-projektet var berikande och lärorikt för alla elever som deltog. Det innehöll varierande inlärningsmoment i olika sammanhang och omfattade alla tre dimensioner av hållbar utveckling. Från projektstart till slut, hade vi en tydlig tidslinje och ett mål vilket gjorde att vi kunde utvärdera arbetet på ett konkret sätt. Påverkan på involverade individer var betydlig då de reflekterade över sin personliga konsumtion. Vi gillar också att projektet lett till nya projekt; Upcycled Fashion Show och Upcycled Produkter, som förstärker påverkan och lärandet om hållbar konsumtion. Projektet gav även ett samhällsengagemang med donationer både i pengar och saker att sälja. Intäkterna blev en mätbar och synlig del av projektets resultat. Elevernas val att skänka 50% av intäkterna till Naturskyddsföreningen och Radiohjälpens Rädda Barnen var en viktig milstolpe i ambitionen att agera och påverka bortom skolans gräns, även globalt.
Vi har valt att arbeta med Grön Flagg för att öka fokuset på hållbarhetsfrågor bland eleverna. Elever har väldigt många bra tankar och idéer, men de behöver kanalisera dem och få hjälp med strukturen. Där har arbetet med Grön Flagg hjälpt oss väldigt mycket!
Håll Sverige Rent har kortat och bearbetat text från inskickat underlag.