Svandammsskolan Nynäshamn
Behovsanalys, reflektion och nya projektidéer till årsplaneringen
Skolans Grön Flagg-råd består av 2-3 elever från varje klass. Deras uppdrag är att årskursvis hålla i olika projekt för resten av skolans elever med vuxna representanter som handledare. En förstelärartjänst på skolan är vikt för att driva och dokumentera Grön Flagg-arbetet samt ingå i ett kommunalt nätverk. Vi inleder vårt Grön Flagg-arbetsår med att varje klass har ett klassråd där man gör en behovsanalys. Därefter ses hela Grön Flagg-rådet och reflekterar över förra periodens arbete och eleverna får redovisa deras klassers tankar. Årskursvis fördelas därefter olika projektidéer av oss vuxna.
En övergripande årsplanering görs och elevernas uppdrag är sedan att driva igenom och presentera det aktuella projektet för resten av skolan med oss som vuxenstöd.
Delaktighet, elevnära projekt och spridning i media
I och med att alla skolans elever är delaktiga i uppstartsfasen blir de sedan delaktiga i planeringen. Elever som presenterar, inspirerande och driver projekten ökar elevaktiviteten. Att projekten är elevnära och har relevanta mottagare ger också god respons. Att deras uppdrag publiceras i tidningar både lokala och nationella, i sociala medier och på tv gör att deras arbete känns viktigt och att de gör skillnad. Skolan har skräpplockningsveckor och matsvinnstävlingar med mera.
Från nudging till Minecraft
Vi har spridit vårt Grön Flagg-arbete i både det lilla och stora. Vi har haft utställning med ”nudging” budskap i vårt lokala köpcentrum, budskapsskyltar uppsatta längs vägen, visat vår verksamhet på föräldramöten och skrivit om det i våra veckobrev.
I det större sammanhanget har vi berättat om Grön Flagg i kommunens fokusgrupp och webbinarium. Vi handleder en lokal skola i uppstartsfasen av Grön Flagg.
På nationell nivå har vi delat med oss av våra erfarenheter. Vi har även deltagit i SVT/URs inspelning av säsong 3 ”uppdrag framtid” där vi engagerade föräldrar, Naturskolan, kommunekologerna, lokala politiker samt även kommunens stadsträdgårdmästare att förverkliga ett ”biparadis” på skolan.
I Svenska Dagbladet junior gav Grön Flagg-representanter en intervju om det nya plastdirektivet och spred därigenom kunskap och inspiration på en nationell nivå.
Vi var under året pilotskola för ”matcraft”-projektet med syfte att öka förståelsen för matproduktion genom utmaningar i Minecraft.
Uteklassrummet centralt för de tre dimensionerna
Det elevnära arbetssättet vi utformat, där elevernas handlingskraft i mindre projektgrupper skapar en sammanhållning och oerhörd drivkraft är styrkan i skolans arbete som vuxit sig allt starkare. Genom denna arbetsmetod sätts den sociala dimensionen i fokus. Eleverna har efterfrågat fler och fler projekt och lagt ned mycket tid utanför skolan i olika förberedelser.
Vårt uteklassrum har en central del i vår verksamhet och har under året varit en stor tillgång för uppfyllandet av alla tre dimensioner av hållbar utveckling. Uteklassrummet har fungerat som ett ställe där man under en pedagogs ledning kan leka, njuta av biologisk mångfald, social samvaro, ostörd uteverksamhet. Genom donerade plantor och skott har dessutom den biologiska mångfalden i uteklassrummet växt under året och en elevskött kompost tagits i bruk.
Många kontakter utanför skolan
Vi har haft samarbete med SVT, där vi deltog i ”Uppdrag Framtid” En serie på UR play där miljöhjältar visar på hållbarhetsprojekt som de genomfört. Genom vårt samarbete med Berghs school of communication förverkligades matcraft projektet vilket kommer bli nationellt tillgängligt för Sveriges skolor. Vi hade också samarbete med ”Håll Sverige rent” vid lunchwebbinarium och en uppstartsinspirationsträff. Tillsammans med Nynäshamns Naturskola hölls en webbsänd hållbarhetsimplementering i kommunens skolor där Svandamsskolans grönflaggarbete visades upp.
Vi har haft en tät kontakt med politiken som bidragit med växter och visat grönflaggelever runt på kommunhuset och berättat om hur deras verksamhet fungerar. En kontakt har tagits med Eco-schools. Genom medlemskap i deras aktiva facebookgrupp har en kontakt med en lärare etablerats.
TV-programmet Uppdrag framtid
Vi är riktigt nöjda med matcraftprojektet och Tv-produktionen. Det var härligt att nära 60 barn samtidigt kände delaktighet, meningsfullhet och spänning när de konstruerade, upptäckte och lärde sig om biologisk mångfald, återbruk och pollinering i SVTs program Uppdrag framtid. Detta samtidigt som alla tredimensioner av hållbarhet var i fokus. Den sociala samhörigheten i det de byggde upp och vid elden där vi stekte äpplen i honung. Den ekonomiska aspekten med återbruk då budgeten var minimal. Samt den ekologiska där biologisk mångfald, pollinering och insekters behov var i blickfånget. Det blev viktigt och roligt att vara påläst och veta mycket om det vi höll på med.
I en värld där de negativa nyheterna tar av över behöver barn känna att det finns saker de kan göra, saker som betyder något och som bidrar till en bättre värld. Både när det gäller hållbart leverne inför framtiden men även i deras närmiljö här och nu.
Cecilia Zachrisson biträdande rektor, Svandammsskolan
Håll Sverige Rent har kortat och bearbetat text utifrån underlag.