Kunskapsgymnasiet Göteborg
Enastående samarbete och delaktighet i beslutsprocessen
Hållbarhetsgruppen drivs genom demokratiska processer där elevernas idéer diskuteras och beslut tas i konsensus. Samarbetet i gruppen har varit enastående. Eleverna har varit delaktiga i hela beslutsprocessen under hela Grön Flagg-resan. Samtliga elever i hållbarhetsgruppen har aktivt arbetat med och bidragit till att samtliga tre hållbarhetsmål har uppnåtts 1) minska matsvinnet på skolan, 2) engagera hela skolan i skräpplockardagarna, 3) byta ut lamporna på skolan till LED-lampor.
Skräpplockning ger ökad trivsel, medvetenhet och gör skillnad
Samtliga 360 elever har fått utbildning om nedskräpning och dess konsekvenser. Fyra klasser har deltagit i skräpplockardagarna i skolans närområde. Sammantaget samlade varje klass in cirka 60 kg skräp, vilket resulterade i totalt 240 kg effektiv skräpplockning. Därmed bidrog elevernas skräpplockning till att göra skillnad i närsamhället, genom ökad trivsel, ordning och trygghet.
Aktiviteten har gjort eleverna mer miljömedvetna med kunskaper om till exempel att inte köpa engångsartiklar, slänga mindre skräp och återanvända och laga olika material istället för överkonsumtion. Eleverna är därmed mer medvetna över sina egna val och hur de själva kan göra skillnad för att få en hållbar utveckling för framtida generationer.
Spridning på skolan genom projekt och gymnasiearbeten
Eleverna har genomfört en fantastisk postersession på skolan där samtliga elever har samverkat ämnesöverskridande från naturvetenskaps-, samhällsvetenskaps-, ekonomi-, samt teknikprogrammet.
Årskurs tre på naturvetenskapsprogrammet har blivit inspirerade och detta har resulterat i att ett flertal gymnasiearbeten behandlade hållbar utveckling, t.ex. mikroplaster i haven. Elever har berättat att de medvetet tänker på miljön när de gör sina val i vardagen, då de vill bidra till en långsiktig hållbar framtid.
Nya kunskaper inom alla dimensioner
Hållbar utveckling omfattar tre dimensioner; sociala, ekologiska och ekonomiska förhållanden, som förstärker varandra ömsesidigt. Det är essentiellt att samtliga barn, ungdomar och vuxna i alla åldrar oberoende av etnicitet, kultur, socio-ekonomisk bakgrund, utbildningsnivå, bostadsområde m.m. får goda kunskaper om hållbar utveckling och hur deras val kan stärka framtida generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov.
Studiebesök och TED-talk
Besök och samarbeten med myndigheter, företag, lärosäten med flera har initierats av ansvarig lärare i kemi och biologi som driver arbetet med Hållbarhetsgruppen.
Elever som läser naturvetenskaps-och teknikprogrammet har bokats in för ett studiebesök på Renova, för inspiration och kunskap om avfallshantering och återvinning.
Professor Bethanie Carney Almroth på Göteborgs universitet är inbjuden till ett TED-talk på Kunskapsgymnasiet Göteborg, där samtliga 360 elever är inbjudna.
Minskat matsvinn halverade skolans koldioxidutsläpp
Projektet att minska matsvinnet på skolan genomfördes på så sätt att eleverna i hållbarhetsgruppen samtalade med matsalspersonalen om matsvinnet, designade digital enkät om elevernas mest- och minst populära maträtter på skolan. Detta resulterade i att skolmenyn ändrades till att inkludera mer mat som eleverna tyckte om. Maten blev matigare, mer varierad och innehöll goda vegetariska maträtter. Eleverna vägde sopsäckar med matavfall varje dag efter matsalens stängning, innan och efter ändring i menyn. Dessutom minskade matsvinnet genom att eleverna fick ta med sig matlåda hemifrån som de kunde fylla på med mat från skolbespisningen och ta med hem till familjen. Matsvinnet halverades på skolan, från cirka 60 kg/vecka till 30 kg/vecka. Skolans halvering av matsvinnet har bidragit till att vi har halverat utsläppen av koldioxid och växthusgaser från 120 till 60 kg CO2e/vecka.
Hållbarhet genomsyrar vår samhällssyn och inkluderas i all verksamhet. Hållbar utveckling innebär att hushålla med våra gemensamma resurser, nu och i framtiden.
Rektor
Håll Sverige Rent har kortat och bearbetat text från inskickat underlag.