Skräpplockarkampanjer (B8, B10, C3 – C5, F4)
Låt barn och unga synas i kommunen
För att främja och stödja skräpplockningsevenemang kan kommuner och andra aktörer bidra genom att marknadsföra evenemanget och erbjuda praktisk hjälp. Det kan inkludera att tillhandahålla material som handskar, återanvändbara påsar, västar i lättigenkännliga färger och skräpplockarredskap. Det är också viktigt att samordna hanteringen av det uppsamlade skräpet efter evenemanget för att säkerställa att det tas om hand på rätt sätt. För att ytterligare engagera ungdomar kan utbildnings- och medvetenhetsprogram kopplas till sommarjobb, där unga får möjlighet att både lära sig om nedskräpningens konsekvenser och aktivt delta i skräpplockning.
Frågans nummer i checklista för kartläggning:
- B8 Avfallshantering (offentliga stränder)
- B10 Avfallshantering (rekreationsområden)
- C3 Medvetenhet och beteende (medborgarnas attityd)
- C4 Medvetenhet och beteende (medborgarnas medvetenhet)
- C5 Medvetenhet och beteende (kampanjer för ökad medvetenhet om skräp)
- F4 Renhållning av allmän plats (kvalitet)
Exempel
Sverige
Håll Sverige Rent anordnar varje år Sveriges största miljökampanj, ”Skräpplockardagarna”, för att engagera barn och unga i nedskräpningsfrågan. Kampanjen är en av Sveriges största i sitt slag med 650 000 till 800 000 deltagare varje år. Som kommun deltar man i kampanjen genom att sprida information, kommunicera och värva skolor och förskolor till kampanjen.
Läs mer: Skräpplockardagarna
Åtgärden passar följande verksamhet(er)
- Kommun
Åtgärden testad av Håll Sverige Rent ✓
Ja