Hero

Fimpar som plastavfall (B8, B10, B11, F7, F8, C3 - C5)

Body

Uppmärksamma fimpen som ett plastskräp och säkerställ en välfungerande infrastruktur för insamling 

Cigarettfimpen är det vanligaste skräpet och också ett plastskräp. Undersök hur insamlingen för cigarettfimpar ser ut och att det finns tillräckligt med askkoppar och papperskorgar (det finns även integrerade lösningar), särskilt i populära gångstråk och där personer uppehåller sig. Askkopparna ska tömmas regelbundet för att de inte ska bli överfulla. Många vet inte att cigarettfimpar är ett plastskräp, vilket därför kan uppmärksammas i olika typer av informationsinsatser.

Frågans nummer i checklista för kartläggning:

  • B8 Avfallshantering (offentliga stränder)
  • B10 Avfallshantering (rekreationsområden)
  • B11 Medvetenhet och beteende (avfallsinsamling och källsorteringskampanjer)
  • F7 infrastruktur runt renhållning av allmän plats (behållare för fimpar)
  • F8 Infrastruktur runt renhållning av allmän plats (papperskorgars utformning)
  • C5 Medvetenhet och beteende (kampanjer för ökad medvetenhet om skräp)

 

Exempel

Malmö stad 

Kampanjen ”Fimpar är plast” uppmärksammade att fimpen är ett plastskräp och engagerade Malmöborna i att verka för en renare stad. Inom kampanjen uppmanades Malmöbor att via Facebook skicka in förslag på vad som kan göras för att minska antalet fimpar på gator och torg. Nästan 200 invånare skickade in förslag under sommaren 2018. Vissa förslag berörde även nedskräpning generellt. Malmö stad har grupperat förslagen och kommenterat hur staden går vidare med dem.

Malmö stad

Malmö stad implementerades renhållningssatsningen ”Buttcoin” 2023. På askkoppar har staden placerat instruktioner och en QR-kod, som guidar rökare (eller personer som slänger cigarettfimpar) genom processen. Malmö stad menar att fimpen ges ett värde när rökare kan tjäna ”buttcoins”, vilket skapar incitament att fimpa rätt i askkoppen. Genom att fimpa rätt i stadens särskilda askkoppar (”ash trading points”) intjänas buttcoins och på så sätt är renhållningssatsningen en tävling som syftar till att bidra till beteendeförändring bland rökare. 

Resultat: 61 % fler cigarettfimpar slängdes på rätt sätt, vilket ledde till att 61,3 kg fimpar, motsvarande 219 721 fimpar, samlades in i stället för att hamna på gatan. Detta räddade 439 442 liter havsvatten från föroreningar och nådde en potentiell mediaräckvidd på 55 932 652. Även icke-rökare deltog och en av dem som vann det stora kryptopriset genom att plocka upp 1 279 fimpar och minea 1 369 600 Buttcoins.

Göteborgs stad 

I samarbete med Nudgd, testades olika nudging åtgärder vid stadens hållplatser för att påverka människors beteende. Resultaten visade att svarta askkoppar var minst effektiva, medan orangea askkoppar och skyltar med budskapen "Vänligen fimpa i askkoppen. Duvorna försöker sluta röka" var mest effektiva över tid. Orangea askkoppar med markdekaler fungerade bra på kort sikt. Läs mer här:

Vill du veta mer? Läs intervjun med Stefan Risedahl, projektledare inom Göteborgs stadsmiljöförvaltning.

 

FIMPOMATER

Storbritannien 

En brittisk välgörenhetsorganisation vid namn The Hubbub designade 2015 behållare för fimpar för att ”nudga” folk att slänga fimpar i behållarna istället för på marken. Behållarna utformades så att man med fimpen kunde svara på en fråga genom att lägga fimpen i ett av de två facken där det var synligt vilket fack som hade flest fimpar. De så kallade fimpomater (Ballot Bins) är utrustade med frågor som till exempel ”Messi eller Ronaldo”, ”Hamburger or Pizza” och ”What came first: Chicken or Egg?”.

Solna stad

Under våren 2022 genomförde Håll Sverige Rent, tillsammans med Solna stads allmännyttiga bostadsstiftelse, Signalisten, en kartläggning av nedskräpningens omfattning samt typ av nedskräpning på en bostadsgård i Hagalund i Solna, Stockholm. Skräpmätningsresultaten visade på att fimpar utgjorde en stor del av nedskräpningen. Två fimpomater samt dekaler placerades ut på bostadsgården i samband med en skräpfest. Syftet var att uppmuntra rökare att inte fimpa på marken. Resultat: Fimpomaterna i Hagalund bidrog till en minskning av antalet fimpar med 71% och 66% vid de två platserna där fimpomater installerades.

Norrköpings kommun

Håll Sverige Rent har inom ramen för projektet Trygga Orten genomfört en pilot med fimpomater under sommaren 2023. För att minska antalet av fimpar som hamnar på marken placerades fimpomaterna ut på två utvalda platser i Navestad och Hageby. Fimpomaterna var utrustade med frågan "Föredrar du Baklava eller Kanelbulle" och instruktioner på svenska, engelska och arabiska som förklarade att man skulle rösta med sin fimp. Nudgingmaterial så som markdekaler visade fotsteg upp och uppmärksammade fimpomaterna. Effektmätningen visade att antalet skräp minskade stort på de berörda platserna. Resultat: Totalt minskade fimparna med 58% i Navestad och 40 % i Hageby.

Lomma kommun

Lomma kommun installerade fimpomater 2021 för att bekämpa problemet med fimpar, som identifierades som det dominerande skräpet i skräpmätningar från 2020. Fimpomaterna placerades strategiskt ut på vägar som leder till kommunens stränder samt i anslutning till kommunens sommargata, då en stor mängd fimpar hittats just där. Frågorna på fimpomaterna är lokalt anpassade och relaterade till aktiviteter i Lomma, vilket engagerar användarna. Eftermätningar visar att fimpomaterna används flitigt och har bidragit till en minskning av fimpar på marken. Mellan 2020 och 2022 har antalet fimpar minskat med 71% med hjälp av fimpomater och andra åtgärder kommunen satt in.

 

Københavns Kommune (Danmark) 

På Köpenhamns största strand, Amager strand, kan rökare hämta askkoppar vid ingången till stranden. Initiativet startades av Köpenhamns kommun i syfte att minska mängden skräp på stranden under sommaren. Askkopparna både hämtas och lämnas vid ingången till stranden. Skylten på uppsamlingsplatsen uppmanar rökare att först tömma askkoppskonerna i en anslutande papperskorg. Färgen på askkopparna syftar till att fånga strandbesökarnas uppmärksamhet.

 

Läs mer i Åtgärdsguiden om Dekaler mot nedskräpning, Kampanjer mot nedskräpning och Askkopp i utemiljö 

 

Åtgärden passar följande verksamhet(er)

  • Kommun

 

Åtgärden testad av Håll Sverige Rent ✓ 
Ja